Skrevet af: Christine Alstrup, 18. maj 2017 kl. 17.54
Hej allesammen!
Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde ud af hvad navnet på dette yderst smukke træ er?Det har et utal af små søde, hvide blomster.
På forhånd mange tak for hjælpen!
Mvh
Christine
Skrevet af: Christine Alstrup, 18. maj 2017 kl. 17.56
Billeder af træets stamme
Skrevet af: Christine Alstrup, 18. maj 2017 kl. 19.23
Stamme 2.:
Skrevet af: Christine Alstrup, 18. maj 2017 kl. 19.29
Blomster og blade:
Blomsterne på dette træ er ikke helt sprunget ud
Skrevet af: Christine Alstrup, 18. maj 2017 kl. 19.30
Små hvide blomster:
Skrevet af: Christine Alstrup, 18. maj 2017 kl. 19.31
Træ med blomster som er sprunget ud:
Skrevet af: Christine Alstrup, 18. maj 2017 kl. 19.31
Træ med blomster som er sprunget ud 2.:
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. maj 2017 kl. 20.01
Det er en fyldt fuglekirsebær. Prunus Avium Plena
Skrevet af: Christine Alstrup, 19. maj 2017 kl. 18.41
Hej Vibeke!
Tusind tak for dit svar.
Jeg har været inde på nettet og kigge lidt på billeder af et fuglekirsebær træ, og jeg er lidt usikker på om det er helt rigtigt. Jeg giver dig ret i at det ligner et fuglekirsebær træ meget, - men jeg synes at bladene er mindre, og der er færre hvide blomsterblade. Der er faktisk 5 blade på hver blomst, kan jeg se på disse billeder jeg har sat ind herunder.
- Men jeg har altså ingen erfaringer med fauna overhovedet i forhold til dig! -
Men er bladene ikke mindre, og de små hvide blomster har også færre blomsterblade, altså kun 5 stk., på disse billeder af et fuglekirsebær træ?..
Skrevet af: Lars Holt, 19. maj 2017 kl. 18.58
Jeg synes ikke det seneste billede ligner kirsebær - måske æble.
Christines træ er helt sikkert kirsebær, men om det er fuglekirsebær, japansk kirsebær eller andet, skal jeg ikke kunne sige. Jeg har aldrig hørt (eller set) om fyldt fuglekirsebær, men på nettet under fuglekirsebær er der billeder af fyldte blomster.
Skrevet af: Christine Alstrup, 19. maj 2017 kl. 19.25
Fuglekirsebær træ, - blomst med 5 blade
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. maj 2017 kl. 19.43
Hej igen.
Tænkte nok at du ikke ville tage "fuglekirsebær" for gode varer, derfor angav jeg det latinske navn på varianten.
Prøv at lave en billedsøgning på "Prunus Avium Plena".
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. maj 2017 kl. 19.47
Fuglekirsebær med fyldte blomster kan bl.a ses udenfor Kulturhuset på Island Brygge og er plantet af www.kortegaard.dk/direct/AnbefaletGadeOgVejtraer.html hvor træet en afbilledet, dog ikke i blomst, fjerdebederst i 2.spalte.
Skrevet af: Christine Alstrup, 23. maj 2017 kl. 16.47
Hej igen!
Tusind tak fordi i bruger tid på at hjælpe mig! :)
Når jeg på Google søger efter "Japansk kirsebærtræ" kommer der kun billeder frem med træer som har lyserøde blomsterblade.
(Udover farven, er formen på blomsterne også anderledes, samt der er for mange blomsterblade).
Så jeg tror ikke det er et "japansk kirsebær træ".
Se bare her:
da.m.wikipedia.org/wiki/Japansk_kirsebær
- Vibeke:
Når jeg søger på Goggle (under Billeder) på det latinske navn: "Prunus Avium Plena", så kommer der rigtignok billeder frem af det første træ jeg spurgte om. Så det lyder rigtigt nok! - Min fejl! :)
Men når jeg kun søger (altid under Google's Billeder) på "fuglekirsebær træ" alene, så dukker der en anden træ sort op..?
Se f.eks. denne side, tak: :-)
da.m.wikipedia.org/wiki/Fuglekirsebær
(Det ligner ikke rigtig mit træ, gør det?..)
- Det forstår jeg ikke?!..
Jeg er altså FORVIRRET !?!
- Kan i hjælpe mig til at forstå det lidt bedre, tusind tak :)...?
Mvh
Christine
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 23. maj 2017 kl. 17.30
Der er jo også tulipaner, med enkelte eller dobbelte blomster.
Den fuglekirsebær du har er formentlig en tilfældig mutation, der er forædlet på.
Der kan sagtens være flere forskellige sorter fuglekirsebær, ligesom der er flere sorter sødkirsebær.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 23. maj 2017 kl. 17.37
Almindelig fuglekirsebær hedder prunus avium. Det gør den du har også, men med tilføjelsen plena, som betyder fyldt.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 23. maj 2017 kl. 17.40
Alle gode gange 3, hvis du kigger på "sorter" i det wiki opslag du linker til, kommer "plena" også frem.
Skrevet af: Christine Alstrup, 18. juni 2017 kl. 11.29
Tusind tak for al jeres hjælp! ☺️
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.