Forum

4-takts olie på 2-takts motor.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jack R., 19. maj 2017 kl. 13.07

Jeg har købt en teleskop hækkeklipper med en 2-takts motor.

Jeg ved man ikke skal putte 2-takts olie på en 4-takts motor, men kan man gøre det omvendt? Altså 4-takts olie på 2-takts motor???

Jeg har en masse 4-takts olie til min plæneklipper, så det kunne være rart, hvis det kunne bruges til klipperen :)

På forhånd tak for hjælpen.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. maj 2017 kl. 15.41

Well, jeg er overhovedet ikke ekspert - men nu har jeg søgt på nettet og der er stort set intet at finde om lige den konstellation du nævner her. Jeg har dog fundet dette på en båd-side omkring 2- og 4-takts olie.

"En 4-takts motorolie hældes direkte i motoren, hvor en 2-takts hældes i benzintanken, hvor det blandes med benzinen."

samt dette:

"I have a 85 hp outboard johnson but my friends have sea doos 2 stoke bombardier and were thinkin of using the same gas canister to fill up now i have 4 stroke they have 2 stoke is it okay for us to share the same gas that has 4 stroke oil mixed ?"

og svar:

"Only in an emergency. The oil will quickly carbon up the cylinders and valves."

Det er derfor rimelig sandsynlig, at det er en temmelig dårlig idé at bruge 4-takts olie i en 2-takts motor, da der kræves nogle forskellige egenskaber. Det kan med andre ord sode din motor til (og ødelægge den), da 4-takts olie er mere tyktflydende - og derudover vil det nok også ose forfærdeligt. ;)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. maj 2017 kl. 16.19

Hej.
Du må ikke komme motorolie i benzinen til en 2 takter.
Der sker ikke det store havari for motoren går meget hurtigt i stå. Tændrøret bliver svinet af motorolien så det ikke kan virke.
Hvis du prøver kommer du til at rense hele brændstofsystemet grundigt inden du kan køre igen.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jack R., 19. maj 2017 kl. 16.41

Super. Tusinde tak for de gode svar!

Jeg køber noget 2-takts olie til at blande i benzinen :)

Nyt svar til emnet »4-takts olie på 2-takts motor.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > 4-takts olie på 2-takts motor.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider