Skrevet af: Peter Schnack, 21. maj 2017 kl. 20.57
I de seneste par år har jeg fundet nogle mærkelige gevækster i min have. Det ser ikke ud som om de har rødder men alligevel virker det som om de "suger" sig fast i jorden. De ligner mest af alt en form for et misfoster af en svamp. Den virker ligesom lidt korkagtig i konsistensen. De viste sig første gang i mit jordbær bed. Så dem først da jeg klippede toppen i forbindelse med klargøringen næste års høst. Sender lige et billede med.
På forhånd tak
Peter
Skrevet af: Lars Holt, 21. maj 2017 kl. 21.04
Det ligner en svamp af en slags. Det kan godt være en fordel for din have, for svampe danner mycelium i jorden.
Dette mycelium kan, hvis det samarbejder med dine planter, samle mere næring, end dine planter selv ville kunne gøre.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. maj 2017 kl. 21.49
Det kunne godt ligne en bægersvamp. Prøv at spørge i Fugle og Natur.dk eller svampegruppen på Facebook.
Anne Marie
Skrevet af: Ayoe B. P., 21. maj 2017 kl. 21.52
Jeg tror at det måske kan dreje sig om en art af Duftpigsvamp - og den er i såfald rimelig sjælden her i landet. ;)
naturstyrelsen.dk/nyheder/2010/okt/sjaeldne-svampe/
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. maj 2017 kl. 21.56
Måske en bægersvamp af en art. Det kan ud sikkert få svar på hvis du spørger på www.fugleognatur.dk
Man kan godt opleve at få mange svampe hvis man tilfører store mængder på kompost på en gang. Specielt hvis komposten indeholder rester af træflis mv. som ikke her helt omsat. Dette er ofte tilfældet med kompost fra genbrugspladsen.
Svampene skader i reglen ikke planterne direkte, men de kan godt midlertidigt binde meget kvælstof fra jorden. Dvs. at dine planter kan komme til at sulte lidt en overgang.
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. maj 2017 kl. 21.57
Der var nogen som skrev hurtigere end mig ;-)
Skrevet af: Ayoe B. P., 21. maj 2017 kl. 21.58
Hov.... så fandt jeg også ud af, at hvis det er violetbrun duftpigsvamp, så har du nok en del gran i nærheden samt en velkalket jord. Den danner ihvertfald mykorrhiza i sådanne områder. ;)
svampe.databasen.org/taxon/10979
Skrevet af: Peter Schnack, 21. maj 2017 kl. 22.23
Tusinde tak for alle jeres super hurtige svar :-). Og ja - min jord er velkalket - og der står godt nok et KÆMPE grantræ på den naboens kolonihave grund - men det er også det eneste grantræ der er i umiddelbar nærhed af min kolonihave. Ved ie om jeg i morgen kan få et bedre billede af svampen - men jeg vil prøve.
Tusind tak alle sammen :-) :-).
Vh. Peter
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.