Forum

Kan det nu også passe?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 22. maj 2017 kl. 23.51

Jeg sad og læste i Jens Juhl bog om økologisk havedyrkning og så slog det mig at han skriver, at han nøjes med gødning fra de fem høns han har gående og lidt kompost.
Kan fem høns virkelig give så meget gødning at to mennesker kan være selvforsynende​ med næsten alt hvad der kan dyrkes i en køkkenhave? Bl.a kål og kartofler

HVAD ER JERES ERFARING?

Dengang jeg sad i lokal agenda 21 med Jens i Gladsaxe kommune, havde han muldtoilet installeret og fik leveret hestemøg til haven .Det har han ikke nævnt noget om i bogen her.
Han skriver godt nok ikke hvor mange grøntsager ham og konen producere , kun at de er selvforsynet og lever at det.
Når jeg sammenligner med de beregninger som er at finde på have nyt vedr. forbrugett af gødning til de enkelte grøntsager vil der være gødnings underskud. Så det er lidt misvisende. Medmindre at de spiser få grøntsager.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. maj 2017 kl. 1.52

Hej.
EU´s forordninger om udbringning af husdyrgødning siger at der må udbringes gødning fra 1,4 dyreenhed pr ha. pr år. (Harmonireglerne).
Der skal 170 årshøner til 1 DE. D.v.s. at der må udbringes gødning fra 238 årshøner ha/år (10000m2)= 42 m2 til hver årshøne.

Vh. T&HPP

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. maj 2017 kl. 7.06

Det kan godt passe. Min egen erfaring er, at krævende afgrøder som fx knoldselleri og kål blot bliver mindre, når de får mindre at leve af. Og det er jo primært kvælstof.

Personligt har jeg meget at lære endnu m.h.t. udnyttelsen af kvælstoffikserende planter i sædskiftet, men også effekten som naboplante.

Jeg synes, at du skal spørge Jens direkte .......

Måske har han stadig muldtoilet og det giver ham jo human urin og så er der rigeligt med kvælstof :)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. maj 2017 kl. 8.08

5 høns svarer til gødning på 210 m2. Dertil kommer komposten og bælgplanterne i sædskiftet.
Med Jens's lille have, skal det nok hænge sammen.
Da vi havde 14 dværghøns forærede min kone hønsemøg væk. Det har jeg fået stoppet nu, men vi har fortiden også kun 9 dværghøns og en have, der er 6-8 gange større, end Jens's.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. maj 2017 kl. 8.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 23. maj 2017 kl. 9.11

Heine mente at hvis man supplerer med grøngødning at så kan det måske lade sig gøre men ellers er svaret fra anden side. At det kommer til at knibe.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. maj 2017 kl. 9.44

Knibe med hvad - selvforsyningen eller gødningsnormer i konventionel drift?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 23. maj 2017 kl. 10.03

Med gødning s mængderne . Men der er nok forskellig fra person til person hvem man spørger. For nogle mener at en høne gødning rækker til ca 75 kvm

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. maj 2017 kl. 10.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Kan det nu også passe?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan det nu også passe?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider