Forum

Dejligt med noget regnvejr…

Skriv nyt svar

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2017 kl. 17.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juni 2017 kl. 18.27

Ser frem til regn lovet af DMI i næste uge - håber ikke de tager fejl igen igen :)
Meget tørt.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. juni 2017 kl. 18.40

Er det økologisk korrekt at vande på friland med store mængder drikkevand med risiko for udvaskning af næringsstoffer?
På den rigtig gode jord er der ingen problemer. Tværtimod. Jo mere varmt, tørt og tosset, det bliver, jo bedre. ;-)
Vh. T&HPP

3 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2017 kl. 20.55

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. juni 2017 kl. 21.43

Det er længe siden at vi har fået regn af betydning her i Kalundborg. Regnvands tønderne er tomme og jorden er knas tør. Jeg stoler ikke på metrologerne - de griber de lige ud i vejret.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juni 2017 kl. 22.02

Vi gik direkte fra nattefrost til tørke. Her har vel været et enkelt nævneværdigt regnvejr den sidste måned og jorden er ved at være godt tør. Heller ingen regn i dag, men måske nogle få mm i morgen.
Heldigvis er jeg også bagude med at så, så jeg har lige kunnet klare mig med opsamlet regnvand.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. juni 2017 kl. 22.37

Forårstørre har altid været en fordel, hvis man er omhyggelig med et såbed så planterne kan spire, og der er værnet bedst muligt om vinterfugtigheden. Det giver stærke planter der bedre kan tåle tørke senere på sommeren.
På de mest nedbørsfattige egne af landet er det ingen fordel med vintergrøn jord, hvis det ikke er den afgrøde der skal være der om sommeren. Plantevækst bruger af vinterfugtigheden som der ikke er råd til, hvis det er områder med sparsomt nedbør i vækstperioden, og der ikke kunstigt kan pøses vand på.
Pløjefri dyrkning er heller ikke nogen ubetinget fordel i disse områder så generalisering duer ikke.
Vh. T&HPP

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. juni 2017 kl. 10.39

Så kom regnen til København , og det falder på et tørt sted , der er ikke meget tilbage i tønderne , men bruge ordet tørke er nok for langt ude , alt står jo grønt og frodigt , tomaterne vokser og skal næsten dagligt bindes op , og jeg vander aldrig have , jeg bruger tøndevandet til 400 kaktuser og mange andre potte og krukkeplanter og der er regnvand det bedste .

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. juni 2017 kl. 11.03

Regnen kom også her til og vistnok i større mængde end lovet.

@Tilde, det er nok rigtigt hvis planterne får et par byger at etablere sig på lige i starten. Problemet hos mig, i år, er at det gik ret brat fra kold jord og nattefrost til tørke (forstået som fravær af nedbør).
Det var nok gået hvis jeg havde fået alt i jorden lige efter den sidste sene nattefrost, men jeg har jo også arbejde mm. som bruger alt for meget af min fritid ;-)
Sommeren her heldigvis ung, så det skal nok gå alt sammen.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 4. juni 2017 kl. 11.27

@Claus.
Her- midt ude på Røsnæs- har vi mange år oplevet, at der ikke kommer regn af betydning fra såning og til midsommer. Hvis ikke man har lært at få korn og frø til at spire alene på vinterfugtigheden, kan man være dårligt stillet. Det er ikke "venstrehåndsarbejde". Frø der ligger tørt kan ikke bruges til noget.
Men sådan er der forskellige forhold selv i lille Danmark. Generalisering duer ikke :-)
Vh. HPP

10 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2017 kl. 11.29

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 4. juni 2017 kl. 11.46

Indtil det blev almindeligt at vande sandjord i Jylland, kostede dyrkningsjord i disse egne kun det halve eller mindre af priserne på øerne.
Inddrag disse vandingstilladelser og der vil blive alle de tørre naturarealer og nedgang i fødevareproduktionen, som nogen ønsker så brændende.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2017 kl. 12.01

Nyt svar til emnet »Dejligt med noget regnvejr…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Dejligt med noget regnvejr…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider