Skrevet af: Lasse Nielsen, 9. juni 2017 kl. 17.09
Hej herinde 🙂
Jeg har en grusvej på ca 300 meter ned til min ejendom, vi vil gerne have en allee, og vi vil gerne have blodbøg da vi syntes det er nogle rigtig smukke træer, men dem vi har kikket på, som små træer er temlig dyrer, så jeg har tænk på om man ikke bare kan bruge hækplante ??? Og så skal jeg lige høre om, hvor langt der må være i mellem træerne, vi vil gerne have at man kan se det enkelte træ, altså sådan at de ikke vokser sammen?? Vi bor i Østjylland og det er god landbrugsjord i vores område???
Mvh Lasse
Skrevet af: Boi Jensen, 9. juni 2017 kl. 17.57
Hej Lasse
Du kan sagtens bruge røde hækbøg til projektet, fordelen er prisen og at du kan få dem i små størrelse og må så selv forme træerne, de frøformerede er ikke helt så mørke som de podede og de kan også godt være variable i hvor røde de er. Der kan også fås podede rødbøg i små størrelser, men det kræver normalt bestilling i god tid, disse skal så også formes, men igen vil prisen være helt anderledes end hvis du vil ud at købe træer der er måske 2 meter høje. Prisen har noget at gøre med hvor mange gange træerne er omplantet og du betaler for det arbejde der har været med dem.
Der bør være mindst 5 meter mellem træerne, måske 10 meter, alt afhængig af hvornår du vil have de måske skal nå hinanden med grenene.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Lars Holt, 9. juni 2017 kl. 18.04
Selvfølgelig kan du bruge hækplanter - de er blot noget længere om at blive store.
Hækplanter er formodentlig frøformerede, så du må påregne med en vis variation i farve og vækstform.
Jeg vil mene at en afstand på 16 m kan være passende. Men plant dem dobbelt så tæt, så det ser ud af noget, mens de er små, og flyt evt. rundt på dem efter to til fire år, når du har set farve og vækstform, så du kan tynde de rigtige væk, når træerne er ved at nå sammen.
Skrevet af: Lars Holt, 9. juni 2017 kl. 18.05
Nå, der skrev vi samtidig.
Skrevet af: Lone Brems, 9. juni 2017 kl. 20.09
Hej Lasse Nielsen
Sikke et spændende projekt - og et langtids-et !
Derfor tænker jeg, at du skal tage flere fagfolk med på råd - en landskabsarkitekt kunne være et bud.
Bøg er ikke det letteste træ at holde beskåret og vil ved opstamning kunne få trivselsproblemer, fordi stammerne kan blive betænkeligt meget eksponerede for sol.
Du kan evt starte med at kigge på et spørgsmål & svar i "Spørg eksperterne" her i Havenyt's arkiv.
Bare skriv denne titel i søgefeltet øverst: "Hvordan plantes en allé og hvilke træer er egnede hertil?"
Venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.