Skrevet af: Ellinor Wolff, 19. juni 2017 kl. 17.15
Jeg har lige måttet fælde et stort kastanjetræ, da der var gået sygdom i det.
Nu vil jeg gerne have et forslag til et andet træ, der hurtigt kan vokse op og give skygge, så jeg kan sidde under det.
Vokser et platantræ hurtigt?
Forslag til et hurtigtvoksende æbletræ?
MVH
Ellinor Wolff
Skrevet af: Boi Jensen, 19. juni 2017 kl. 18.06
Hej Ellinor
Du skriver ikke noget om hvilken jordtype du har - og det er afgørende for hvad der vil trives rigtig godt, men når en hestekastanje har været god, kan du få følgende forslag - da du må have godt med plads, for ellers er der slet ikke plads til et træ af den kaliber.
Castanea sativa(spisekastanje), Fagus sylvatica (bøg) evt. rød bøg, Juglans Regia (europæisk valnød), og må træet bliver knapt så stort kan Acer campestre "elsrijk" - (podet naur) eller Betula utilis (himalayabirk) være muligheder. Alle disse fås også i lidt større størrelser så du ikke skal vente så længe på at få lidt størrelse på.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2017 kl. 21.25
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ayoe B. P., 19. juni 2017 kl. 23.10
Hvad med hængepil??? Jeg har set træer der var 80 år gamle og så tykke, at 2 voksne mænd dårligt kunne nå omkring stammen. Med andre ord, så vokser de rigtig hurtigt. Det er så til gengæld også et træ der sjældent bliver over 120 år gammelt, før end det går til. Men det betyder vel mindre, hvis det er skyggevirkningen der er den vigtigste. Det er iøvrigt rigtig flotte træer, der efter vækstform også nærmest kan danne en hule under træet efter få år - a'la den svenske børnefilm "Den hvide sten". ;)
Mvh. Ayoe
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.