Forum

Bi-oplevelse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. juli 2017 kl. 12.23

Som kontrast til alle katastrofehistorierne om alle honningbiers snarlige død, vil jeg gerne dele denne oplevelse med Jer.
Forleden på min gåtur, passerede jeg under en lindeallé, et stræk på ca 100 m, bestående af meget store og sikkert meget gamle træer.
Så snart jeg trådte ind under træerne, måtte jeg standse ved lyden. Luften var fyldt af biers summen, ikke bare et par bier, men hundreder, måske tusinder af bier. Det var helt fantastisk.
Den lyd af mange bier, har jeg ikke hørt siden jeg i min barndom passerede de bistader, der stod i min fars frugtplantage.

Jeg tænker, at oplevelsen forleden, sandsynligvis er befordret af de to steder, i en afstand af 2-5 km fra lindetræerne, der indenfor de seneste år, er opsat bistader.
Et tegn på at det nytter noget?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. juli 2017 kl. 12.26

Lindealléen

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. juli 2017 kl. 15.29

Du har hørt den ´sødeste musik´ Vibeke.! :)
Ja, lindetræer kan give ganske fine mængder nektar til både 'tamme' som vilde bier og humlebier. Din beretning viser endnu engang, at selv i lille DK. er der ca. en uges forskel på tidspunktet for blomstringen på lindene. Jeg forventer først, at de blomstrer om en uge herovre i det vilde vesten.

Bierne søger kun sjældent længere væk fra stadet end 2km. - dog kan de i sjældne tilfælde søge lidt længere ud. Hos mig selv sker det oftest, hvis forsommeren har været våd og kold, så er bierne NØD til at bevæge sig 2½km. hjemmefra, - i de år får jeg så en smule lynghonning :P

Lige nu, står hvidkløveren så smuk, - men der er stort set ingen bier i den, - det er for koldt. Vi kan godt bruge 3-4 uger med 20 grader, SÅ skal de nok få magasinet fyldt op.! Sydøsten vind oooh kom.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus S, 13. juli 2017 kl. 14.07

Dejligt

Det er en helt speciel oplevelse med summende bier. Vi har kontorer på øster bro, hvor vi har støtett et projekt der hedder Østergro, som er en nyhave på toppen af kontorlokalerne, hvor der også er bistader. Det er fedt at kunne sætte sig og spise frokost i en have midt i byen og dufte til alle krydderurterne og høre biernes summen.

www.lokalebasen.dk - her kan man læse noget mere om Østergro, hvis man er interesseret i byhaver.

Nyt svar til emnet »Bi-oplevelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bi-oplevelse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider