Forum

Surbundsjord – hvad man kan plante heri?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malthe C, 9. juli 2017 kl. 20.35

Hej

Jeg har et stort surbundsbed, hvori jeg har haft rhododendron. Nu overvejer jeg at skifte disse ud, men nogle planter/blomster, der er lidt mindre.

Eneste krav er, at de skal være lette at holde :)

Hvilke forslag har i? Gerne billeder af jeres egne løsninger, hvis I har sådanne.

Mvh.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2017 kl. 21.05

Azalea er ofte mindre, Amerikansk Blåbær, alm. blåbær, tyttebær ... der er mange.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. juli 2017 kl. 21.12

Tjaaah, ud over at Azelia oftest er en del mindre end Rohlodendron samt andre blomster som Astilbe, Anemone Sylvestris, stenbræk, kongelilier, palmeliljer og pragtlilier, primulaer, bregner, frøstjerner m.m.

Men du kan jo også overveje at lave et spiseligt bed med blåbær, tyttebær, tranebær, bjergthé m.m. - evt. med nogle blomster imellem som lyng eller andre lave blomstrende surbundsplanter.
Det er ihvertfald min plan for næste års projekt i haven - da dette års var lidt dyrt (tunneldrivhuse). ;)

haveselskabet.dk/anlaeg-et-spiseligt-surbundsbed

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. juli 2017 kl. 21.17

2 torsk - samme tanke, @Lars. ;)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. juli 2017 kl. 8.48

Hej Billeder C

Forslag til bunddække i surbundsjord: Kinesisk ensian (gentiana sino-ornato). Den breder sig villigt, og den blomstrer om efteråret.

Endnu et forslag til bunddække: den almindelige stueplante, som vi kalder husfred. Jeg har efterhånden store dele af mit surbundsbed dækket med husfred mellem rododendron og kameliaer.

En anden lille køn én: cyclamen. Der findes flere slags, der tåler den danske vinter – en, der blomstrer om foråret: cyclamen coum, og der er også en, der blomstrer om efteråret. Cyclamen spreder sig også villigt, hvis de får de rette betingelser.

Endnu et eksotisk forslag: Tibetansk valmue (Meconopsis betonicifolia). Den blomstrer i juni.

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Surbundsjord – hvad man kan plante heri?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Surbundsjord – hvad man kan plante heri?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider