Skrevet af: T. Pedersen, 21. juli 2017 kl. 21.17
Jeg har en del hestemøg, som har ligget 1 år på møddingspladsen. Nu vil jeg gerne benytte det, som gødning til havens træer og bøgehækplanter. Er det en god idé (ifht. planternes fortsatte velbefindende og vækst) og hvornår er i så fald det rette tidspunkt, at gøde med hestemøget? Jeg er særligt interesseret i gode råd ifht. bøgehækplanterne som udgør en 100 meter lang og 3,5 meter høj gammel hæk og en 100 meter lang 3 år gammel hæk. Hestene står på træpiller og får hø i boksene. Hestepærerne er således blandet med en lille mængde træpiller og hø - ikke noget der er synligt i møgbunken, nu efter 1 års kompostering.
Jeg håber I kan hjælpe en gødnings-novice
Skrevet af: Lars Holt, 21. juli 2017 kl. 23.29
Normalt skal gødningen ud i foråret, men organisk gødning er længe om at blive omsat, så du kan godt gøre det nu, specielt når gødningen er komposteret.
Læg 5 cm under hækken.
Skrevet af: Tilde P., 22. juli 2017 kl. 10.01
Det er det dårligst mulige tidspunkt at udbringe husdyrgødning på her i den sene sommer/tidlige efterår. Plantevæksten er stort set stoppet for dette år. Det er stadig så varmt at der vil ske en frigivelse af næringsstoffer, som ikke vil blive optaget af planterne men udvasket i løbet af efteråret/vinteren til ingen verdens nytte.
Lad hestemøget blive i møddingen til efter 1 Feb.. Dæk eventuelt stakken over med en presenning til værn mod regn.
Det kan nævnes at husdyrgødning, efter gødningsbekendtgørelsen, ikke må udbringes om efteråret undtaget til vinterraps. Udbringelse må først ske efter 1 Feb.
Vh.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.