Forum

Dræbersnegle…

Skriv nyt svar

Skrevet af: Anonym bruger, 28. juli 2017 kl. 20.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

1 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 28. juli 2017 kl. 21.47

Hvor godt, at du oplever nedgang.

Hos os synes jeg, at det er uændret i forhold til sidste år (som var min første som haveejer).

Forleden kom vi hjem efter 1,5 uge i sommerhus. Det regnede og ved skumringstid gik jeg en runde i haven. Jeg klippede 371 dræbersnegle over på 45 min. Suk. Dagen efter nåede jeg 'kun' op på 173.

De bæster finder sågar ind i mit drivhus gennem vinduet i taget, som sidder ca. 2 meter over jorden. Jeg har fundet ca. 10 derinde over nogle uger. heldigvis havde de ikke nået at gøre nogen nævneværdig skade, før jeg fandt dem.

Jeg har i foråret etableret højbede med sneglekant, og de virker faktisk, så vi har afgrøderne for os selv, og det er rigtig dejligt i forhold til sidste år, hvor sneglene åd det hele undtagen rucola, som de åbenbart ikke kan lide.

2 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 28. juli 2017 kl. 22.23

Som jeg skrev i forsommeren, så har vi her i vores almindelige rækkehushave i Sorgenfri usædvanligt mange i år. Jeg kan også snuppe 200-300 i døgnet. De bliver bare ved med at komme i en lind strøm i skumringen og de tidlige morgentimer. Heldigvis har jeg i min beplantning taget nogenlunde højde for de bæsters livretter (eller mangel på samme ;-)), så vi er ikke så hårdt ramt på den måde. Vi har ingen køkkenhave, men græsset er ikke til at gå på om aftenen :-(
Jeg vil så nødigt bruge gift, så jeg er ved at prøve at vande med "hvidløgsvand". Er lige nu i tvivl om effekten af det! Desuden har jeg sat kobberbånd rundt om nogle af mine krukker. Er også i tvivl om effekten at det!
Desværre tror jeg også, at vi har en smule besøg af "voldsneglen". Det kan gå hen og blive et frygteligt sammenrend af snegle......

3 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. juli 2017 kl. 22.45

4 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. juli 2017 kl. 9.00

for 2 -3 årsiden klippede jeg 2 -300 hver gang det var fugtigt vejr -så købte jeg en sæk af sneglemidlet FERRAMOL som ikke er miljøskadeligt - nu klipper jeg 2-3 stykker når det er regnvejr

5 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 29. juli 2017 kl. 9.03

For første gang i de seks år, jeg har haft have, kan jeg have mine salathoveder i fred for snegle. Det er dejligt.

Jeg har dog for nylig fundet 15-20 store snegle et godt stykke fra grønsagsbedet. Jeg vidste, at der måtte være snegle, for der stod flere tagetes-planter helt uden blade. Så jeg gav mig til at lede i krogene og fandt dem.

Tagetes er åbenbart sneglenes yndlingsmad. Fint for mig, bare jeg kan beholde mine grønsager.

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. juli 2017 kl. 9.49

De er flyttet til Vestjylland. Vi har haft en voldsom opblomstring af voksne snegne i år, så saksen gløder.
Anne Marie

7 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2017 kl. 10.20

Hvis vi snakker om dræbersnegles livret så må solsikke være i top , de "suser" forbi alle andre grønne planter og går direkte til solsikkerne , forøvrigt så jeg for et par dages siden en solsort sidde og hakke i en dræbersnegl , det ville være dejligt hvis de (dræbersneglene) fik en sulten fjende............

8 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. juli 2017 kl. 10.39

9 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. juli 2017 kl. 10.49

10 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 29. juli 2017 kl. 19.47

Det er interessant, at I oplever at dræbersneglene elsker tagetes. Her rører de dem ikke. Det er en gammel sort fra frøsamlerne, som jeg har. Den er meget højere end de 'normale' tagetes.Til gengæld har sneglene fortæret mine tallerkensmækkere til døde.

Og ang. de naturlige 'fjender' af dræbersneglen: Vi har både masser af vinbjergsnegle, en del leopardsnegle og frøer i haven, men alligevel er her i tusindvis af dræbersnegle.

Elisabeth: Hvilke planter oplever du, at sneglene ikke spiser?
Jeg har bl.a. succes med storkenæb, akeleje, høstanemone, bonderose, valmue og som sagt høj tagetes. Men jeg vil gerne have en mere varieret sammensætning af blomster i haven, så jeg er nysgerrig efter, hvilke planter de ikke spiser. Jeg er nemlig træt af at købe planter, som bliver ædt af snegle på en enkelt nat eller forspire planter, som nærmest ikke når i jorden, før de er ædt.

11 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juli 2017 kl. 21.13

Jeg finder nogle enkelte. Måske 10 - 20 voksne individer på en sommer. Det har været konstant i den tid jeg har haft haven.

Jeg går sommetider tur i et område med masseforekomst. Her tror jeg der er færre i år. Måske halvt så mange, men stadig rigtig mange.

Måske skyldes det fald nogle oplever, at de blev lokket frem af den milde marts og så decimeret af den sene nattefrost. Ligesom så meget andet i år...

12 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 30. juli 2017 kl. 12.07

Hej Iben
Jeg har de samme planter som dig. Jeg er ret begejstret for storkenæb og har dem i forskellige og brede mængder. Derudover har jeg held med jacobsstige, som sår sig selv ganske villigt. Mine violfrøstjerner får også lov til at stå i fred. Sedum og lavendler går fri, og så har jeg et surbundsbed med hortensier og div. rododendron, der heller ikke bliver spist. Masser af roser og kaprifolier. For nogle år siden lavede jeg et lille bed med hosta'er. Jeg googlede om der var nogle arter, som sneglene havde ry for IKKE at fortære - det var der, så dem bestilte jeg. Og det er til en vis grad rigtigt. Når der kommer snegle (og det gør der lidt), så får de enten en tår af mit hvidløgsvand, eller (på en "dårlig" dag) en lille håndfuld ferramol.

13 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2017 kl. 17.34

DE myldrer her pt. :-((((

Men pga gigt og manglende sommervarme har jeg også koncentreret mig om det indvendige i vores knaldhytte. Og hurra hurra! Så er det omsider gået op for min nørdemand at, han altså ikke behøver 117 gamle computere (i løsdele). :-D

Men jeg er lidt OCD-agtig, så jeg spotter omgående alle de klamme snegle (især hvis jeg *ikke* har saksen med mig), så nogle er klippet, og nogle er klippet ned en pose. Men der er mange nu.

UFF! Og jeg hader at klippe der der uhemule dyr- det er faktisk ret traumatisk for mig. Det er *uuuulækkkert*- UFF!

Mvh
Tine- men jeg har fået malet ½ delen af min stue! :-)

14 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 2. august 2017 kl. 10.54

Af sneglesikre stauder synes også høstfloks at være iblandt. Dagliljer har jeg kun set dræbersnegle i et enkelt år.
De steder, hvor jeg ikke har fået rydder rester efter nedklippet taks væk, synes sneglene ikke at befinde sig; men det er næppe helt sneglesikkert.
For at kunne finde sneglene på min aftensneglepatrulje lægger jeg blade af hyld ud, især de steder, hvor jeg vil aflede sneglene fra at spise kartoffeltoppe og andre sneglelækkerier; sneglene her styrer ofte direkte efter hyldebladene - og så bliver dræbersneglene ikke ældre.
På min aftensneglepatrulje i går så jeg en leopardsnegl, der forfulgte en dræbersnegl, og var kommet lidt op på siden af den, og tilsyneladende var begyndt at spise af den, mens dræbersneglen forsøgte at skynde sig væk; jeg har ikke selv før været vidne til, at leopardsnegle spiser af andre snegle, mens de er i live. Utiltalende tanke, men trods alt en trøst i kampen mod dræbersneglene.

15 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2017 kl. 12.31

16 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 3. august 2017 kl. 22.33

"Dræbersneglene" har ædt alle mine solsikker og tobaksplanter. Tagetes og nøkketunge har overlevet i ramponeret tilstand takket være ferromol. For 2 år siden klippede vi 21 000 snegle (mindst. Talte kun, fordi: Det kan da ikke passe!) Sidste år var det kun nogle tusinde, og i år klipper vi bare løs.

De færdes lige godt på grus som på flis. På asfaltvejen ses de i hobetal. Grænsen er langt overskredet, når en snegl glider hen over vinduet et par meter over jorden! Eller gemmer sig i træskoen! Når der sidder 30 snegle og gnasker løs på en sagesløs plante, og man ikke kan klippe en uden at skubbe en anden væk, ja, så er det lidt svært at holde modet oppe.
De trives desværre glimrende i år. Jeg bor i Sverige, men mon ikke det er ligedan i DK?

17 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. august 2017 kl. 0.27

18 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 4. august 2017 kl. 16.17

Tak for linket. Jeg vil "forbedre græssets vilkår".

19 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. august 2017 kl. 16.40

Jeg har opsat ølfælder, og i den ene er der gået en halv snes. I de andre 2-5 styks.

Jeg har læst mig til, at det betragtes som dyrplageri, at de drukner i øl. Men: Det er altså rigtig meget traumatisk for *mig*, at jeg skal fare rundt og klippe dem/klippe dem ned i poser.

Hvad med mig?! Jeg har svært ved at slå dyr ihjel- bevares, jeg kan godt! Men det er jo ikke altid sådan, at de uhemule snegle bliver klippet korrekt i første hug/klip.

Og må man så trampe/mase dem?!

Mvh
Tine- jeg hader de kryb, hader at slå dem ihjel! Men ser jeg en, så tænker jeg jo: Det er 2-300 *FLERE*, hvis den enlige ikke dør. UFFF!

20 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. august 2017 kl. 20.22

21 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 7. august 2017 kl. 22.21

Hej Tine
Hver dag klipper vi flere hundrede snegle - og vi leder ikke efter dem! Ølfælder o.lign. forslår som en skrædder et vist sted.
Foreløbig har jeg betalt over 400 kr for at redde grønkål til vinterfoder til hønsene, squash og lidt tagetes. Solsikker og tobaksplanter er væk. Jeg klipper flittigt omkring georginerne, så vi kan have de fleste nogenlunde intakte.
Jeg er helt indstillet på at forbedre græssets vilkår.

22 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 7. august 2017 kl. 23.44

Det var herligt at høre, at der trods alt er nogle dyr, der gider æde dræbersneglene.

Tak for tip om blomster, som sneglene ikke gider æde. Både violfrøstjerne og høstfloks har længe været på min ønskeliste til haven, og nu er der så meget desto mere grund til at få gang i dem.

Om man må træde på dræbersnegle? Det gør jeg. Jeg har udviklet en ret effektiv teknik, som jeg bruger, hvis jeg ikke har saksen ved hånden. Hvis sneglene er på noget hårdt (flise el. lign), er det særlig nemt, men jeg har også haft succes på græs.
Det handler i al sin enkelhed om et veltilrettelagt tryk med foden. Hvis man holder hælen i jorden og med forfoden trykker hårdt ned på sneglens bagerste del flyver hjerne og indvolde ud gennem sneglens forreste del. Ja, det er ulækkert, men sneglen er død på stedet.

23 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 10. august 2017 kl. 17.01

Er der nogen, der har set, om egern spiser sneglekadavere?
I dag har jeg set et af vores lokale egern lede ivrigt efter spiselige ting et sted, hvor jeg med lokkemidler (hyldeblade) har har aflivet et ikke lille antal dræbersnegle.

24 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2017 kl. 21.59

Så er der kø ved dødsfælderne:

25 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2017 kl. 22.02

FÅK forkert billede, dette forestiller derimod en lille puppe af en taksvinge tv øverst.

26 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2017 kl. 22.04

Nå men, snegle lokkemaden! Ølfælderne købte jeg sidste år i Lokalbrugsen som restudsalg.

27 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2017 kl. 22.10

Spiser dræbersnegle hyldeblade? Hos mig gør de ikke! Hyld er giftig for en del dyr, så jeg tror dine egern må æde noget, der æder dræbersnegle. Maddiker?

Mvh
Tine

28 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2017 kl. 22.13

Slettet af administrator 13. august 2017 kl. 9.20.

29 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2017 kl. 22.22

Så er det her vist

30 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 13. august 2017 kl. 14.17

Jeg kan tilslutte mig Anne Maries oplevelse (#6)
Efter et forår, hvor jeg jublede over de ganske få snegle, - skal jeg da lige love for, at de er vendt tilbage! Her er vel 2-3 gange så mange som sidste år.
Det startede lidt underligt, fordi Ferramolen forsvandt - selvom jeg ikke så sneglene ... Sidenhen fandt jeg ud af, at det var MUS! som spiste meget af Ferramolen. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan jeg forhindrer musene i adgangen til produktet - og samtidig lader snegle komme til fadet !?
Det er i øvrigt ganske store snegle som jeg likviderer fra 10-12-14 cm.! Tykke som en tommelfinger - den store af dem ;)
- Jeg har dem i nuancer fra næsten selvlysende orange til meget mørkebrune,- Krydser de sig med de sorte skovsnegle ...?

31 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2017 kl. 21.08

32 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2017 kl. 21.40

Det er da indlysende?

33 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2017 kl. 22.29

34 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. august 2017 kl. 23.44

JR.F her har vi rød og sort skovsnegl, men efter bedste overbevisning ingen dræbersnegle. Måske de samme gældet hos dig? Især efter den størrelse du angiver, at dømme.
Rød skovsnegl har en bred vifte af farvevarianter.
www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=2760

Frank, det er en reklame for et produkt.

35 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. august 2017 kl. 0.12

36 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. august 2017 kl. 5.10

Næ, det har du ret i Frank. Jeg var lige hurtig nok. Så en det nok anvendelsen af måske jernvitriol og især gødning med højt fosfatindhold, som er problemet.

37 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. august 2017 kl. 7.11

38 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. august 2017 kl. 7.52

TAK for kommentaren Vibeke. Den gjorde mig lidt klogere på snegle arterne og de store farve variationer, som også findes i blandt skovsneglene!
Min søgen videre bragte mig til: www.bolius.dk/saadan-genkender-du-draebersneglen-1822/
En mere fyldig test har jeg lige fundet fra Naturstyrelsen: mst.dk/natur-vand/natur/national-naturbeskyttelse/invasive-arter/hvad-kan-jeg-selv-goere/bekaempelse/bekaempelse-iberisk-skovsnegl/sneglenoegle/har-sneglen-sneglehus/
Jeg er nået frem til, at jeg har 'Hele pakken' ;) Jeg vil fremover lige bemærke sålens farve, da jeg ikke tidligere, har været opmærksom på, at den kan identificere Den røde fra den Iberiske. - Fodbræmmens farve kan jo være lidt svær at se ½mørke!

39 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. august 2017 kl. 10.51

40 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. august 2017 kl. 11.08

41 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. august 2017 kl. 17.02

@Frank

Citat:
"må ikke opfordre til at bruge sprøjtemidler eller andet, som kan skade mennesker, dyreliv og miljø, man skal samtidig huske på, at havenyt er et økologisk forum."

Dit link endte hos noget dybt useriøst med blanding af farlige kemikalier og en angivelse af en helt hen i vejret fareklassificering på det ukendte resultat. Desuden startede de anonyme bagmænd med at erklære krig mod kemikaliereglerne (godkendelse af sprøjtemidler) og erkendte åbent, at det var undergravning af anerkendt og godkendt sneglemiddel.

Helt enig med redaktøren her.

Når jeg blander A38 vand og atamon til bekæmpelse af meldug på mine agurkeplanter er det i princippet samme overtrædelse, men resultatet er stadig en ufarlig fødevare.

Eller sød øl i sneglefælder.

Hvis vi i forum anviser opskrifter mod skadedyr/ sygdomme bør de være harmløse. Alt andet må foregå over PM Det skylder vi ikke mindst havenyt

42 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. august 2017 kl. 21.09

Nyt svar til emnet »Dræbersnegle…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Dræbersnegle…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider