Skrevet af: Susanne R., 12. august 2017 kl. 9.33
Hej
Vi bor i et villakvarter, og har et ældre par som bagboer dvs. deres indkørsel løber lang den ene side af vores grund.
Hækken rund om vores grund står på vores grund fordi da vi byggede var vi de første og så ville vi ikke sætten den i skellet.
Vores nuværende bagboer har boet der i 9 år, og er et ældre par der også har et sommerhus hvor de bor en stor del af året fra April - September/Oktober. De kommer hjem et par timer hver 14.dag nogle gange én gang om ugen.
Når de er hjemme brænder han ukrudt med gasbrænder, og det er det. Vi er ret plaget af snerler, der overtager en stor del af hækken og derfor smed vi en seddel i deres postkasse den ande dag, hvor vi pænt spurgte om de ikke godt ville fjerne snerler i hækken og en udefinerbar plante der også står i hækken, alt sammen på deres side.
Der er et hegnsyn på hækken hvor der står at vi skal holde højden og vores side, og ejer af nabogrunden skal holde deres side.
Nu har vi så fået en seddel tilbage, at da det er vores hæk, så kan vi selv holde deres side fri hvis vi vil af med snerlerne og andre uønskede planter.
Er det ikke et underligt svar at give os? Eller et det sådan man gør?
Jeg skal skam nok fjerne snerlerne og denne plante, men jeg kunne da aldrig drømme om at svarer min anden nabo sådan hvis hun bad os fjerne ukrudt, selvom hækken står hos dem.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 12. august 2017 kl. 10.57
Det er muligt, det er et underligt svar, men man når langt med et smil og dialog ansigt til ansigt i stedet for en seddel.
Når de nu er gamle og ofte er i sommerhus, ville jeg bare fjerne ukrudtet og så ikke bruge mere krudt på det.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2017 kl. 16.31
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2017 kl. 16.35
Skrevet af: Susanne R., 12. august 2017 kl. 16.47
Når jeg skrev gamle, er det ikke fordi de er gamle gamle. Det er ikke på nogen måder svage, og kan sagtens fjerne deres ukrudt.
Jeg havde skam gerne taget en snak med dem ansigt til ansigt, men de er der så sjældent at jeg dårlig når at opdage det, så det var ikke en mulighed.
Og nej man kommer ikke langt med an samtale med dem, da jeg for år tilbage gik og sagde at de endelig måtte sige til hvis vores 3 høns generede dem, ja så lavede hun ikke andet end komme rendende med den ene efter den anden problem med høns, der var her før hende.
Skrevet af: Susanne R., 12. august 2017 kl. 16.50
Nej den er ikke blevet til fælles hæk ved hegnssynet, den er vores hvilket også står i rapporten, og de står også at beboerne på den side af hækken skal holde den side, imens vi skal holde højde og vores side.
Hegnssynes dengang var fordi den daværende beboer, ville have lov at bestemme højden på hækken og ikke troede at den stod hos os.
Skrevet af: HP P., 12. august 2017 kl. 17.40
Hvor langt fra skel står hækken inde på jeres grund?
Har naboen andre rettigheder over det jord, som vel er jeres udover det "slavearbejde" som naboen måske er pålagt mht. renholdelse for ukrudt?
M.a.o. kan naboen betragte arealet ind til midt i hæk som sin ejendom med fuld råderet?
Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2017 kl. 20.53
Man kan ikke vinde hævd længere end til hækkens yderbegrænsning.
Hvis naboen er for vanskelig har I mulighed for at forlange en fælleshæk, der så skal stå i skel. Men fornuftig samtale er absolut bedst og billigst!
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. august 2017 kl. 21.02
Er naboen bekendt med det hegnssyn, som jo må være lavet inden de flyttede ind?
Skrevet af: Tine Horsum, 12. august 2017 kl. 21.47
Jeg synes I skal invitere naboerne på en kop kaffe/øl, og så tilbyde at holde den anden side også, "da de jo er væk meget af tiden".
Jeg har selv en nabo, der klipper "min" side af en hæk, der strengt taget står på naboens side- altså ikke i skel.
Af forskellige grunde blev den på "min side" meget vildtvoksende og bred, men denne nabo er flink og tilbød på en ikke-konfronterende måde at klippe hækken. Det er vi meget glade for!
Vi skal bare slå en klippet sti langs hækken, så han kan komme til.
Men jeg gider ikke andet end at gå tur med plænetæskeren og til nød mit segl. Er der bar jord under hækken, så er det ikke dér jeg luger for krudt. Så ville jeg jorddække, hvis jeg var så (forhippet, havde jeg nær skrevet), emsig, men en hæk skal ikke have "bare ben"- så gør man noget forkert- fx på i klipningen.
Men folk er forskellige! Og selvom I kom først, så har I ikke mere ret- end naboen.
Gode naboer og enighed- er bedre end at få ret!
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2017 kl. 22.02
Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2017 kl. 22.11
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. august 2017 kl. 8.59
susanne - tråden skulle ha´ heddet brok brok brok
Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2017 kl. 13.37
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. august 2017 kl. 14.04
Susanne, for mig lyder det som om, at i er i gang med, eller måske allerede har lagt grunden til et livslangt om ikke fjendskab, men så dog dårligt naboskab.
Gå dog selv ind og gør noget ved de snerler i stedet for at gøre "en stor sag" ud af det.
Hvis man selv går i for små sko, så bør man nok bo et sted helt uden naboer.
Skrevet af: Steen Seersholm, 13. august 2017 kl. 17.35
Har selv snerler i hækken. Hvis de bliver for overvældende hiver jeg dem bare op ved rode og det tager ca. 10 min. Lad dog de sikkert søde naboer ha deres sommerferie i fred. :)
Skrevet af: HP P., 13. august 2017 kl. 18.59
Og så har Sussanne absolut ingenting at gøre inde hos naboen. Hvis hun går ind og begynder at trække planter op, hvor hun absolut ingenting har at gøre er det bensin på bålet og direkte ulovligt. Hun kan klippe vækster i skel og intet andet.
Hvor mange ville finde sig i at andre skulle bestemme, hvad der måtte gro på andres private grund uden for deres egen matrikel ?
Ikke her hos mig.
Skrevet af: Lars Holt, 13. august 2017 kl. 19.06
"Nu har vi så fået en seddel tilbage, at da det er vores hæk, så kan vi selv holde deres side fri hvis vi vil af med snerlerne og andre uønskede planter."
Jo, Susanne har jo fået lov til holde hækken fri for ukrudt på begge sider.
Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2017 kl. 19.19
Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2017 kl. 19.22
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 14. august 2017 kl. 7.14
Nogen af kommentarerne viser jo med al tydelighed, hvorfor der opstår så utrolig mange konflikter over småting, som ethvert voksent menneske med bare lidt situationsfornemmelse burde kunne finde en løsning på.
Alt det der med; jeg har ret til, vi har krav på, du har pligt til o.s.v. det er nok ikke det første man skal køre i stilling overfor sine naboer hvis man ønsker at finde løsninger og i øvrigt at leve i fred med sine omgivelser.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.