Skrevet af: Sangar A., 16. august 2017 kl. 22.11
Hej
Min kone og jeg har købt et hus, hvor haven ikke er passet særlig godt. Der er meget mos, som vi har givet jernvitriol og stadig har vi stor blads ukrudt, selvom plænen bliver slået 1-2 gange om ugen med en bioklipper. Jeg har også lige givet kalk og gødning. Jeg har fået at vide at jeg skal bruge en plænelufter og der er forskellige meninger. Nogle siger en plænelufter, andre vertikalskærer og 3 kombi. Hvad er folks erfaringer?
på forhånd tak :)
Skrevet af: H. Christensen, 17. august 2017 kl. 6.30
Øh skriver du om mos eller ukrudt?
Mvh
Skrevet af: Sangar A., 17. august 2017 kl. 21.03
Hej begge dele faktisk.
Skrevet af: H. Christensen, 18. august 2017 kl. 10.35
Kalk er kun godt hvis du har en sur jord ellers skader det mere end det gavner.
Mos; Ganske rigtigt med jernvitrol men det skal rives af med mosrive og en gang er ikke nok.
Ukrudt; Vertikal skære med knive. Men det bedste er nu at luge.
Mvh
Skrevet af: Tom Andersen, 18. august 2017 kl. 21.04
H. Christensen
Kan du anbefale en vertikalskærer med knive (benzin)?
Skrevet af: H. Christensen, 19. august 2017 kl. 9.01
Jep og så får man også en rigtig plæneklipper. Og en andet udstyr hvis man vil.
www.allett.co.uk/mowers/homeowner-mower-range/kensington-petrol/
Mvh
Skrevet af: H. Christensen, 19. august 2017 kl. 9.14
Og hvis man gider kan man så lave sig sådan en græsplæne. Ja jeg ved godt at nogle ikke syntes den er flot men jeg har også 6000m2 græs der næste passer sig selv.
Det der under mig er at der er mere fugle liv på denne end der er på den vilde.
Mvh
Skrevet af: H. Christensen, 19. august 2017 kl. 9.15
Ups glemte foto.
Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2017 kl. 9.15
Ja, det ligner noget godt kram :)
Nu tænkte jeg mere på en maskine udelukkende til vertikalskæring.
Jeg har jo ikke en egentlig plæne, men der er en enkelt krybende plante og mos naturligvis, som godt kan dominere hvis ikke de bliver bekæmpet lidt engang imellem. Det gør jeg manuelt med mosrive og lign., men det er for hårdt og sent arbejde.
Jeg tænker, at en vertikalskæring m knive vil være en arbejdslettelse?
Der er flere urter i plænen, som godt må være der, men der skal også være plads til græsset :)
Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2017 kl. 9.22
Ja, det er hvad jeg forstår ved en flot plæne :)
Det er slet ikke sådan én jeg har eller vil have, men ved ikke hvad jeg skal kalde den. En blomstereng er det ikke, måske bare "vild" som du bruger om din store.
Helt vild er den nu ikke, for jeg fjerner tidsler og meget brede rosetter, som Kongepen og lign., mens Bellis, Mælkebøtte, Gul Kløver, Vorterod, Brunelle og andre bi-planter får lov at være i et vist omfang.
Som sagt er der en krybende plante, som jeg ikke husker navnet på og mos som kan dominere, hvis jeg ikke griber ind. Det er bare blevet for hårdt at udføre manuelt :)
Skrevet af: H. Christensen, 19. august 2017 kl. 9.39
Så kan jeg ikke rigtig hjælpe dig for jeg har kun erfaring med sådan en eller en de profesionelle maskiner og de er dyre end en lille familie bil.
Mvh
Skrevet af: Sangar A., 21. august 2017 kl. 14.19
Hej
Tak for jeres input.
Din plæne ser godt ud. :)
Mvh.
Sangar
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.