Skrevet af: Tine Horsum, 18. august 2017 kl. 19.25
Jeg fik øje på denne, da jeg var ved at undersøge om blommerne er modne (det varer lige lidt endnu).
Først troede jeg det var en klase rønnebær, der var drattet af.
Men det er det så ikke!
Linealen er på 12 engelske tommer, heraf er 1 i jorden, så planten måler en 30 cm. Den står i skyggen af en brogetbladet stedsegrøn, et æbletræ og blommetræet. Jeg har rabarbed der, men det er også fhv kompostbunke.
Det ligner noget ingefær?
Skrevet af: Tine Horsum, 18. august 2017 kl. 19.27
Mere billede
Skrevet af: Tine Horsum, 18. august 2017 kl. 19.28
Og et til
Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2017 kl. 19.29
Ja. Arum / dansk ingefær. Den er giftig.
Skrevet af: Mette Lund, 18. august 2017 kl. 19.29
Den hedder Arum og bliver kaldet Dansk Ingefær. Den er giftig og har ikke noget med ingefær at gøre.
Skrevet af: Tine Horsum, 18. august 2017 kl. 19.43
Tak for Jeres meget hurtige svar! (Y)
Jeg har aldrig set sådan en før, slet ikke i haven, men kun i bøger. Så tak for svarene!
(Nu må jeg så læse op på den i mine bøger)
Sjovt at sådan een lige lander her.
Mvh
Tine
Skrevet af: Mogens; E., 18. august 2017 kl. 20.37
Nogle fugle kan godt tåle frugterne, og fordeler frøene i landskabet.
Skrevet af: Tom Andersen, 18. august 2017 kl. 21.14
Lidt sjov plante med nøgen frugtstand og frodige blade i foråret. Har den i haven rundt omkring.
Skrevet af: Tine Horsum, 18. august 2017 kl. 21.15
@ Mogens E. Jeg tror også på en fugleklat, især da jeg har fået en del selvsåede tjørn og to røde/blå mirabeller. Desværre har det selvsåede med at stå lidt forker ifht haveplanen.
Men da jeg sidste år gik med fræseren kom der efterfølgende vellugtende kamille, svaleurt og 3 slags tulipaner op. Så man ved ikke hvad, jorden kan gemme.
Her var der nu ikke fræset, men det er en fhv kompostbunke. Så der har siddet en fugl og skidt (som med mine tjørn). ;-)
Tak for svaret.
Jeg har læst mig til at Arum kan lide det velgødet og noget fugtigt/god muld. Det passer fint på min have.
Mvh
Tine- der skal ud og tage frø af katosten, der er kæmpe- i min
noget fhv grusbunke i indkørslen.
Skrevet af: Svend Høst, 18. august 2017 kl. 22.38
Den findes i 2 arter en italiensk som er med brogede blade og den danske med grønne blade , de kommer december/januar og er et dejligt grønt indslag i den kolde tid , Senere i foråret kommer hvide blomster som lokker insekter ind og så lukker blomsten sig og lukker først insektet ud igen når den har bestøvet den , en interessent plante men også en ukrudt som breder sig .
Skrevet af: Anonym bruger, 18. august 2017 kl. 22.49
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2017 kl. 16.49
Og vores høns er helt tossede med de fine orangerøde frugter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.