Skrevet af: Aliaz -, 3. september 2017 kl. 15.54
Cirka 2½ år gammel græsplæne i gammelt opvokset kvarter (Turfline iseed)
Jeg undrer mig over hvorfor græsset nogen steder er gulligt / visnet - hvad tror I årsagen er?
Plænen er lavet af overskudsjord(muld) som blev planeret ud. De øverste lag er kastet på med skovl.
Slår græs uden opsamler og kører det over 2 gange, hvis det er lidt langt så der ikke ses synligt græstotter liggende. Slår plænen 1 gang pr uge (5 cm).
Kalker en smule pr år.
Har prøvet NPK gødning (dengang jeg kørte med opsamler) - men det lader til at være bedre bare at lade græsset ligge.
Skrevet af: Ayoe B. P., 3. september 2017 kl. 18.06
Nu er jeg ikke ekspert på græs, men for mig at se, er det mest langs huset, at det lyse græs er (ej vissent) - det tyder på, at der ikke rigtig er noget godt jord der (sandsynligvis mest sand/stabilgrus under et tyndt lag jord) og at det derfor mangler næringsstoffer og måske også vand. Ofte tørrer jorden ud tæt på bygninger/fundamenter pga. udhæng og soludtørring (specielt ved syd- og vestvendte mure).
Men vent lige lidt på, om der er andre bud end mit, da jeg ikke er 100% sikker. ;)
Mvh. Ayoe
Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2017 kl. 18.10
Hvis græsset ligger, skal det helst rives væk, og man må altså gerne gøde sit græs.
Mit blev i år for langt, og der kommer gule pletter, når det afslåede ikke fjernes, men jeg fik da godt med krudt! Som i ting, man ikke så gerne vil have i sin plæne.
Eller også er jorden for tæt/for fastbanket, så nedbøren ikke kan komme væk. Er det hvide man kan se- dit hus eller et hegn?
Normalt kan man tromle en plæne, så at banke jorden med en skovl, tror jeg ikke kan gøre noget, så skal der da været tæsket meget og hårdt!
Er der grubbet? For tunge maskiner vil trykke jorden sammen, og så er der ikke luft- eller mulighed for at vand kan komme væk.
En grub er en harve med en meget lang og kraftig tand, der løsner jorden i dybden.
Mvh
Tine- men en ny plæne skal gødes- især når den er gul. Den må ikke slås lav i starten, den skal have rødder, der bredder sig ud, og det gør den ikke, hvis den er for kort- og mangler næring.
Skrevet af: Aliaz -, 3. september 2017 kl. 19.44
Har altid slået græsset uden det er blevet alt for langt. Max "2-3 dage for langt". Og det bliver længere hvor det er grønt og gror bedst - hvorimod hvor det er gult - dér trænger det dårligt til at blive slået.
Jeg mener de har anvendt køreplader. Jorden er ikke grubbet.
Det er 4x 30 cm fliser du ser øverst til venstre i billedet. Til venstre for fliserne ligger huset.
Måske er der blot kommet gang i færre frø fra start hvor det er gulligt. Det kan godt tænkes at rødderne har haft det lidt for vådt.
Jeg tror det kommer sig. Det ser allerede bedre ud. Måske en kombi af tiden og eftersåning.
Skrevet af: H. Christensen, 4. september 2017 kl. 16.49
Da du har brugt en alm. græsplæne blanding er det rødsvingel og rajgræs. Ingen af dem er særligt glade for alt for meget vand.
Og da jeg gætter på at belægningen også hælder mod græsset skal det vand også opsuges af græsplænen.
Så jeg troer at for meget vand er dit problem. Og det har vi da fået rigeligt af denne sommer.
Er der nogle orme?
De er med til at dræne.
Jeg vil tage en greb og presse den så langt jeg kan og vrikke lidt så jorden kan blive løsnet lidt.
Gødning vil ikke hjælpe for der er ikke noget rodnet til at optage det.
Mvh
Skrevet af: HP P., 4. september 2017 kl. 18.17
Ca. midt i billedet til venstre er der en grøn stribe i det mere gule. Er der gravet et eller andet ned der som måske giver bedre afdræningsforhold? Det kunne måske være et fingerpeg om ringere jordstruktur.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.