Forum

Hvad sliber man et segl med?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2017 kl. 20.37

Jeg har ellers brugt et strygestål (og WD40) men kan man slibe det skarpere? Og de andre buede blade i håndværktøj?

Mvh
Tine- manden min siger en vådsliber. Og den er jo billig nok. Men!

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. september 2017 kl. 21.18

Først en fin fil og så en slibesten til le - der smøres med vand

WD 40 står for "water displacement" fyrre og tyvende forsøg :) og er ikke et smøremiddel, som mange tror. God til at rengøre plastdele på bil mm

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 9. september 2017 kl. 22.03

Wd 40 løsner rust, fortrænger fugt og smører. Uundværligt på værkstedet.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. september 2017 kl. 9.00

@Hans

Ja, WD40 står i mange hjem og rigtig mange tror, som dig, at det er et godt smøremiddel. Det er rigtig godt til mange ting og klarer måske en knirkende dør mm, men til egentlige smøreopgaver, hvor smøring er faglig vigtig, f.eks. våben, kæder og lign. bør man bruge rigtige smøreolier skabt til formålet.

I øvrigt er WD40 nu en betegnelse for flere forskellige produkter, men jeg går ud fra, at du tænker på den klassiske WD40

Undskyld Tine :)

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. september 2017 kl. 12.40

Jeg er godt klar over WD40 primært er en rustløsner, men mit segl var/er ret rustent, da det er opbevaret uhensigtsmæssigt (dvs for fugtigt). Jeg bruger det primært til rustent møg, der skal afmonteres. (WD40- ikke seglet!)

Seglet fik en tur med stålud og WD40, og hidtil har jeg så slebet det med mit strygestål, som en nødløsning.

Men tak for tippet om leslibestenen, så må jeg i byggemarkedet (hvor jeg de sidste TRE gange hvergang har glemt en lille fil... :-( )

Tak!

Mvh
Tine- der bruger syrefri olie til finmekanik, låseolie til låse og cykelolie til cykler og mukkebikken.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. september 2017 kl. 12.44

Prøv at spørge her lav-det-selv.dk

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. september 2017 kl. 14.11

@Tine

Kender du ham her?

legrej.dk/produkt-kategori/hvaessesten/

Der har jeg købt min le, hvæssesten mm

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. september 2017 kl. 15.06

Okay, Tom, nu er det DIN skyld, hvis det ikke virker. :-D Aj, pjat- jeg har bestilt to hvæssesten, og jeg så kan finde u' a' e' -er mit problem.
Jeg skal nok ikke begive mig ud at "harre" noget som helst!

"Svend Høst, jeg kender dem udmærket, tak! Det er ikke ved det, jeg har for nylig fixet min mukkebik efter anvisninger derinde. :-)

Jeg vil bare helst 1) lave ting selv 2) undgå for meget maskineri, der bruger energi men 3) en le er jeg så heller ikke vildt tryg med (måske kun den lille udgave) 4) Jeg har brugt maskineri som en tykkels-, rethøvl, dyk- og oprettersave, men jeg er egentlig bange på den dårlige måde for den slags.

Lidt ligesom nogen er bange for heste eller hunde!

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 10. september 2017 kl. 15.40

Her til vinter kan du ligge dit le-blad i et bad med motorolie (også fx. brugte rester) og lade det ligge i en måned eller to. Herefter tager du det op, tørrer det af med køkkenrulle/tvist og lader det ligge og tørre helt færdigt til foråret på et lunt sted (lugter lidt). Herefter bruger du en sort, mat metalmaling (eller ovnsværte) på bladet og så sliber du den op på skæret med dine nyindkøbte hvæssesten.

Jeg har brugt samme metode på en gammel fåresaks jeg fandt udenfor (for 25 år siden) og den er stadig skarp som bare pokker med blot en smule slibning hvert forår og den ruster aldrig. Bruger den i min havestue. ;)

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. september 2017 kl. 18.30

@Tine

Hvis du skærper seglet med en fil før hvæssestenen kommer på, vil jeg godt garantere resultatet :)

Nej, jeg har heller ikke haft behov for at harre min le, men jeg er også en ren amatør ud i kunsten at bruge en le.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. september 2017 kl. 19.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. september 2017 kl. 19.59

@Frank

For katten da! Leen må jo have været en teknologisk revolution da den afløste seglet! Eller var de samtidige - segl og le - og økonomien afgjorde hvad man brugte?

Ingen søvnproblemer der i hvert fald :)

12 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. september 2017 kl. 20.42

13 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. september 2017 kl. 20.45

14 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. september 2017 kl. 20.48

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. september 2017 kl. 20.09

Kan det virkelig passe, at sådan en lille fil koster 319,- kr?? Og det er en rund til buede skær, de lige som de pænt oplyser også er påkrævede, er der ikke pris på. Det er sku da en hamper pris! B-)

Jeg har lige betalt knap 300 kr (med fragt) for de to hvæssestene.
De kommer om et par dage. Men 319 kr (et helt andet website) for en lille fil- de må have ædt søm. :-(

@Ayoe tak for tricket med motorolie, men mit segl har et træhåndtag, som ikke lige er til at afmontere. Selvom det nu nok kunne trænge til noget (træ-, lin- eller tungolie).

Jeg mangler hvad sådanne små file hedder (udover rund- og fladfil), så jeg kan købe dem via nettet. Str nummer? Mærke? Andet sært? ;-D

Mvh
Tine
Og nu er mukkebikken lavet og hjemme, men vi får stormvejr i morgen... Så.

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. september 2017 kl. 20.51

Skærpefil f.eks.
www.jemogfix.dk/bahco-skaerpefil/3120/9915659/

Den skal bare være flad, men størrelsen tilpasses dit segl. Den jeg linker til er nok for stor, men så har du et muligt prisniveau.

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. september 2017 kl. 21.41

@Frank, du skal huske, at i de helt gamle dage gik man med en skarp flintesten i hånden (det er ikke helt et segl, da stenen er buet men uskæftet), og så høstede man kun akset med sit "håndsegl", der var ingen grundt til at høste strå/halm- dengang for flere tusinde år siden. Man høstede kun aks med korn.

Mvh
Tine

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. september 2017 kl. 22.00

@Tom- nu kom jeg til at købe to af den slags skærpefile. Men så må vi se!

Mvh
Tine- og jeg vil hellere ud og save alle hækkene ned. Men jeg kan ikke godt lægge dem nogen steder.

19 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. september 2017 kl. 23.20

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 12. september 2017 kl. 23.43

I sukkerroeegnene blev der brugt en krum kniv til at hugge toppen af roerne efter at de var gravet op med håndkraft og lagt i rækker.
Polske roearbejdere var fantastiske til at bruge en roekniv. Børnene var med i marken og de var ikke ret gamle når de lærte det.

21 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. september 2017 kl. 8.39

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 14. september 2017 kl. 18.26

Så ankom skærpefilene, mens hvæssestenene (der dog var bestilt noget før), så også ankom i dag. (Efter jeg havde hentet den første pakke, så min søde mand hentede den).
Sært at PostN er hurtigere end GSL. De må kunne mærke konkurrencen?

Nå, men nu skal der slibes! Kan vi så lige få lidt pænt vejr, så jeg kan sidde ude?

Mvh
Tine- og så skal jeg gå segl-amok- bare ikke i regnvejr.

Nyt svar til emnet »Hvad sliber man et segl med?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad sliber man et segl med?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider