Skrevet af: Birte Brejl, 11. september 2017 kl. 10.48
Jeg har i min have, på et sted hvor jorden er ret sandet, og hvor jeg har ryddet nogle træer/krat væk, en lille plante med gule blomster. Den er ikke mere end ca 10 til 15 cm høj, den har lange tynde blomsterstilke/stængler, der ligger hen ad jorden. Den fylder ca 30 x 30 cm, og den har blomstret hele sommeren. Mon det er en haveplante eller en vild plandte. den er alt for sød til at være ukrudt.
Skrevet af: Birte Brejl, 11. september 2017 kl. 10.52
Billedet blev rigtig dårligt, her kommer et, der forhåbentlig er bedre. Det er en meget "sart" plante med tynde stængler og blade
Skrevet af: HP P., 11. september 2017 kl. 11.43
Hej Birte.
Det kunne være en Tormentil.
www.google.dk/search?q=tormentil&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi76MbC6pzWAhViIpoKHXcaAOgQiR4IggE&biw=1280&bih=643#imgrc=KsXIaleY2SptHM:&spf=1505122598995
Vh. HP
Skrevet af: HP P., 11. september 2017 kl. 12.00
Hej.
Det kan også være Liggende Potentil, da denne også har gule firtalsblomster.
Vh. HP
Skrevet af: Birte Brejl, 11. september 2017 kl. 12.46
Jeg synes ikke rigtig at bladene ligner dem på billederne af de to planter du nævner. Desværre er billedet af bladene ikke helt tydeligt, men måske dette er bedre. Jeg kommer først ned i haven i slutningen af måneden, så vil jeg se nærmere efter.
Skrevet af: Lars Holt, 13. september 2017 kl. 8.48
Det er ikke en plante, jeg kender, men den kan minde om klematis.
Skrevet af: Birte Brejl, 13. september 2017 kl. 9.00
Den er lille bitte, den er måske 10 cm høj, og stænglerne er ganske tynde. Men det er da rigtigt, den kunne ligne en mini mini klematis
Skrevet af: M. Have, 15. september 2017 kl. 9.58
hvad med blodrod
Skrevet af: HP P., 15. september 2017 kl. 11.01
@ M. Have.
Blodrod er et andet navn for Tormentil, som er omtalt tidligere i tråden.
Vh. HP
Skrevet af: Lars Holt, 15. september 2017 kl. 16.10
Jeg lærte på Landbohøjskolen, at der kun var én potentil med 4 kronblade - Tormentil.
Billederne på liggende potentil på Google er næsten alle med 5 kronblade. De få billeder med 4 kronblade er nok Tormentil.
Og de billeder ligner det billede, vi startede tråden med.
Når man ser på billeder af Tormentil har de fleste billeder andre blade, men der er nogle billeder (måske de samme som er med 4 kronblade for liggende potentil), der ligner startbilledet.
Skrevet af: HP P., 15. september 2017 kl. 16.18
Se dette link hvor liggende potentil omtales med fire-tals blomster og krybende potentil med fem-tals blomster.
www.danmarksflora.dk/0302.php?planteid=167&side=3
Vh. HP
Skrevet af: Ayoe B. P., 16. september 2017 kl. 12.54
Hej Hans
Liggende Potentil har ganske rigtigt fem kronblade - men ingen af dem har samme bladform som på billederne. Og Gåsepotentil har fem kronblade. Så det er altså heller ikke nogen form for Potentil.
www.fugleognatur.dk/artintro.asp?ID=9184
Skrevet af: HP P., 16. september 2017 kl. 13.11
Hej Ayoe.
Det er altid svært, når billeder af planter er taget på voksestedet. Det er altid ønskeligt, at der bliver trukket en stængel af og lavet et skarpt nærfoto af blomst, bladform og bladstilling.
Jeg har prøvet at trække disse billeder ud til billedbehandling for at kunne se bladform og stilling, men har ikke rigtig fået noget brugeligt resultat.
Vh. HP
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 17. september 2017 kl. 23.17
Potentilla erecta - synes ikke der er nogen tvivl om det...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.