Skrevet af: Lise Kobberstrup, 27. september 2017 kl. 13.39
Hej alle
Vi er blevet hårdt ramt af alger på vores tag og fliser. Vi har selv prøvet at fjerne dem på fliserne, men det tog ikke lang tid før at de var tilbage igen.
Det er første gang at vi er så hårdt ramt af alger. Er det normalt at det lige så pludseligt kan komme så kraftigt?
Vi har haft alger før, men slet ikke så slemt.
Lige nu hælder vi til at få professionel hjælp til at komme det til livs, men inden da, vil jeg gerne høre om i har nogen gode råd til at fjerne alger på fliser og på taget.
Udover det, er vi ogsp interesseret i at høre om der er nogle af jer der har benyttet sig af professionelle algebehandlere før og hvad prisen ca burde ligge på? I må også meget gerne henvise til andre fjerner alger, så jeg kan sammenligne priser osv.
På forhånd mange tak for jeres hjælp
Redigeret af administrator 12. marts 2019 kl. 8.59. Link til firmahjemmeside er fjernet af redaktøren
Skrevet af: Lars Holt, 27. september 2017 kl. 16.46
Der kommer alger i fugtige år - og 2017 er i sandhed et fugtigt år.
Jeg er drattet ned af kældertrappen, fordi algerne gror, hvor de ikke plejer at gro.
Men jeg regner (nej det er nok ikke det rigtige ord - forventer er bedre) at næste år vil blive anderledes, og at algerne vil skrumpe igen.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 27. september 2017 kl. 18.50
Som Lars skriver, så er det jo galt hvis fliser og trapper bliver så glatte, at der er risiko for at falde.
Men hvad taget angår, så er det jo kun et kosmetisk problem. Og kan man ikke holde ud at se på det, så må man op med pungen, hvis man ikke selv vil fjerne algerne.
Jeg ser for tiden mange reklamer fra tagrensningsfirmaer, hvor de prøver at skræmme boligejere med, at deres tage tager skade af algebelægningerne og at tagets levetid forringes, og skal man så tro på det, eller skal man snarere tro, at de gerne vil sælge fork en masse unødvendig tagrensning som ikke holder ret længe.
Det er jo, som Lars også skriver, vores våde miljø der befordrer algevæksten, og det kan firmaerne jo ikke lave om på.
Men Bolius' fageksperter har flere gange forklaret, at algerne ikke skader taget og ikke forringer tagets levetid.
Men der er jo mulighed for selv at oversprøjte taget med (et godkendt) algemiddel. Det virker hurtigt, jeg har brugt det på "grønne" fliser foran mit drivhus. Sådan er forskellen efter et par timer.
Skrevet af: Lise Kobberstrup, 28. september 2017 kl. 13.03
Tusinde tak for jeres svar, det sætter vi stor pris på.
Vi vil prøve at fjerne dem selv på fliserne ved at bruge sådan et godkendt algemiddel som Gert nævner, og så må vi se om det kan gøre det.
Ang. vores tag, så venter vi lige lidt tid og ser om det bliver værre, hvis ikke, så kan vi nok leve med det, men ellers så må vi nok hyre professionel hjælp.
Skrevet af: Lars Holt, 29. september 2017 kl. 9.39
Hvis man fjerner alger mekanisk på taget, så nedsætter man tagets levetid.
Skrevet af: J. Andersen, 16. oktober 2017 kl. 16.29
Vi har tidligere hyret et professionelt firma til og sprøjte vores tag og trapper med algemiddel. Vi købte det igennem et dealsite og fik rabat på den måde. Vi betalte 799,- for at få algebehandlet vores tag og trapper. Det synes vi var rigtigt billigt. Ihvertfald billigt nok til vi ikke selv gad og kravle rundt på tag osv og risikere og komme til skade for småpenge. Vi var meget opmærksomme på opsamling af algemidel efterfølgende, og at der blev brugt godkendt algemiddel. Vi snakkede med og de viste os noget der hed alge fri N tror jeg nok det hed. Det skulle åbenbart være det eneste godkendte middel og bruge. Dette kan købes i jem og fix tror jeg, men det er pænt dyrt. For vores vedkommende har det virket godt. Mosen på taget var grøn, efter et par dage begyndte det og skifte farve til gul, for så til sidst og blive brunt/rødt. Nu samler vi så op efter det, da det falder af løbende grundet vejr og regn. Man skal dog være opmærksom på også og rense sine tagrender når mosen er faldet af. I vores tilfælde var der meget. Man kan desværre ikke oploade flere billeder, ellers ville jeg gerne have vist processen af virkningen.
Redigeret af administrator 12. marts 2019 kl. 8.57. Link til firmahjemmeside er fjernet af redaktøren
Skrevet af: William K, 11. marts 2019 kl. 10.13
Slettet af administrator 12. marts 2019 kl. 8.57.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.