Forum

Slyngplante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 1. oktober 2017 kl. 11.52

Hej

Mit ene pæretræ er indhyllet i en stor slyngplante. Hvad er det for en, og skader og hemmer den pæretræet og bør fjernes?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 1. oktober 2017 kl. 12.59

Hej.
Det er en vedben (Efeu).
Det er ikke en snylter, men hæfter til træet for at komme op i lyset.
Jeg synes det er dekorativt og ikke skader træet nævneværdigt. Og så er der andre fordele bl. a. er det et glimrende redested for forskellige fugle og giver værn for kolde vinternætter.
Her mit o. 100 år gammelt valnøddetræ med vedben op i 12 m´s højde.
Vh. HP

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 1. oktober 2017 kl. 14.23

Inden nogen begynder at brokke sig. Plantenavnet skal staves Vedbend. Altså med d til sidst ;-).
Vh. HP

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. oktober 2017 kl. 16.15

Hej Axell hvis du har pæretræet som frugtgivende træ, skal du fjerne Efeuen med rod. Hilsen Henry G.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 1. oktober 2017 kl. 18.15

Tanken var, at den måske begrænsede mængden af frugt på træet. Men ja, det ser pænt ud, og bierne er helt vilde med det.
Vil da helst være fri for at fjerne det. For det sidder da godt nok fast.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 1. oktober 2017 kl. 18.30

Hej Axell.
Vi samlede ca. 50 kg. nødder ( uden grøn skal) sidste år fra det træ, og så har der derudover været hvad fugle og mus er løbet med.
Om det påvirker almindelige frugttræer, har jeg ingen erfaring med.
Vedbenden tager ikke direkte næring og vand fra træet, kun hvad den skaffer sig fra jorden. Det er ikke en snylter.
Vh. HP

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. oktober 2017 kl. 20.01

Hvis du med forsigtig brug af saksen holder planten i det inderste af kronen på dit frugttræ, har jeg meget svært ved at tro, at den gør nogen skade på din høst af frugt.

Og ja, bierne er glade for blomsterne, som der ikke er mange af på denne årstid. Som Hans nævner, kan der også blive en redeplads eller to når den bliver tæt.

Meget smukt indslag i en have også...

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 1. oktober 2017 kl. 20.07

ok. Ved ikke hvorfor træet var fuld af summende bier i dag. Ved ikke hvad de ville, for der er jo ingen blomster. De satte sig og ledte efter nektar. Kan det være lugten fra pærerne, der har snydt dem.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 1. oktober 2017 kl. 20.39

Hej Axell.
På det billede, du har indsat, er der blomster. De blomstrer nu på denne årstid.
www.google.dk/search?q=vedbend&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjU2-fYhtDWAhUPLlAKHdqhAakQiR4IjwE&biw=1280&bih=643#imgrc=w9c0uSh29Msq0M:&spf=1506882490184
Vilde bier har ikke yngel nu, men nektar har stor betydning for de nye dronninger af vilde bier der samler huld nu før den kommende vinter.
Vh. HP

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 1. oktober 2017 kl. 21.06

ok. Men det er da sjovt at komme ud, og så summer træet helt vildt. Har ikke oplevet siden i sommers hvor lindetræet var fyldt med bier. Måske skulle jeg sætte en bistade op :)

Nyt svar til emnet »Slyngplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Slyngplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider