Skrevet af: Rasmus Falkenberg, 15. oktober 2017 kl. 17.31
Den er vokset frem inden for de sidste 3 ugers tid ved mine bærbuske. Jeg plejer at spise mine mark champignon, men jeg kender ikke denne svamp.
Skrevet af: Lone Brems, 15. oktober 2017 kl. 19.26
Hej Rasmus Falkenberg
Lad være med at spise før du er sikker på, at det er en spisesvamp, de vokser i din have !
Og det er ikke til at svare på hvilken svamp, du har taget billede af, når der ikke ses stok, svøb, lamellernes tilhæftning, farve ved overskæring & når det ikke er beskrevet om den er tør /voksagtig / slimet på oversiden af "hatten" mm.....
Få i stedet fat i en svampenøgle /-bog og gennemfør alle trin i analysen - først når du er 100% sikker på, hvilken svamp det er, kan du beslutte om den skal med i køkkenet til spisebrug.
Du kan finde mere information om de sikre spisesvampe på Naturstyrelsens hjemmeside
Og allerbedst er at blive oplært af en, som ved hvad der kan /ikke kan spises! Så undersøg om der i nærheden af, hvor du bor er arrangeret svampetur med en svampekender - og tag derefter et par stykker med fra haven til bestemmelse.
Der er landet over hvert efterår mange tilbud om svampeture !
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Chris J., 15. oktober 2017 kl. 20.53
Et forsigtigt gæt fra min side er
Knippe-Svovlhat
Eventuelt kan man forsøge sig via
Www.mycokey.com
Der redigeres af kompetente folk fra danske universiteter.
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. oktober 2017 kl. 22.03
Når jeg samler svampe fokuserer jeg på en "short list" af svampe som opfylder to kriterier:
1. Jeg kan identificere dem uden risiko for forveksling med giftige arter.
2. De skal være velsmagende og have en anstændig størrelse.
På den måde kan man afsøge skovbunden eller haven uden at bruge tid på at identificere hver enkelt svamp (medmindre man har lyst).
Din svamp er ikke på min short list, så selv om den *måske* ikke er giftig, så hører den næppe til de bedre spisesvampe.
Skrevet af: Grethe Iversen, 17. oktober 2017 kl. 23.20
Det er Knippe-Svovlhat. Den har svovlgul/grønne lameller
Den er meget karakteristisk, og der er nogle rødder i jorden som den er ved at nedbryde med sit mycelium.
Den er meget bitter og svagt giftig (rådyrene elsker den)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.