Skrevet af: Jan E, 18. oktober 2017 kl. 18.12
Jeg har et blommetræ (plantet sidste efterår) som i løbet af året/sommeren har "skudt" nogle rodskud. Et par af dem er meget kraftige.
Er det for sent (på året) at gøre noget ved dem nu? Hvis Ja, hvornår er det så det bedste tidspunkt på året?
Hvad skal jeg gøre i praksis? Blot ta' dem af med en god og ren grensaks, så langt nede så muligt?
Skrevet af: Claus K Madsen, 18. oktober 2017 kl. 18.31
Blommer skal helst beskæres mens de er i vækst. Det vil jeg tro også gælder rodskud. Hvis du kan holde ud at se på dem bør du nok vente til foråret.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. oktober 2017 kl. 20.23
Blommer hører til prunus slægten, som er blødere, så det haster med at få hugget de vildskud af, mens der er blade på. Det hjælper ikke at klippe, da det giver endnu flere rodskud næste år.
Hvis du vil slippe for det bøvl hvert år, kan du grave træet op, rykke skuddene af og plante det dybere, så podestedet kommer mindst 20cm under jorden. Så er der en chance for at de sovende øjne på grundstammen ikke får lys og bryder med nye vildskud.
Anne Marie
Skrevet af: Jens Knudsen, 19. oktober 2017 kl. 23.08
Hej Anne Marie.
Det er altså nærhed til lys, der gør at rodskud kan forekomme.
Tak for oplysningen.
Hvis et træ giver rodskud og omplantning nok er for stor en opgave.
Kunne man dække for lys efter at have rykket rodskud væk, så foresøge at dække med f.eks sort plast, tjærepap e. lign. Måske bare lave en fodpose med jord i en højde af 20 cm om stammen?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. oktober 2017 kl. 11.09
Du skal nok kombinere tjærepap/kraftig sort plast ca 60 x 60cm omkring træet og fodpose med jord, som du kan beplante med lave tørkeplanter. Evt gødning gives udenom fodposen.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Jens Knudsen, 20. oktober 2017 kl. 22.06
Tak for tippet, Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.