Forum

Fjern moms på økovarer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 30. november 2017 kl. 23.02

OK det ikke noget jeg kan love sker indenfor en overskuelig fremtid.
Men Maria gjerding har kørt en kampagne, hvor hun foreslår at man fjerner momsen på økovarer og ligger afgiften over på den konventionelle landbrugs gødning og bekæmpelsesmidler.

Der er så nogle der mener at det skulle være i mod nogle EU regler, men i følge hende skulle der ikke være noget til hinder for det.

Hvad mener om ideen?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. november 2017 kl. 23.06

Hvad mener du selv?

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 30. november 2017 kl. 23.20

Har tænkt som en gal. Godt for mig som forbruger, jeg får billigere varer. Økobondemanden kan nemmere sælge sine varer. Det konventionelle landbrug holder måske igen med at forbruge gødning og sprøjtemidler.

Men om min teori holder.......?

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. december 2017 kl. 0.05

Jeg gætter på at butikkerne ikke sænker priserne så meget som de burde. Forbrugerne har jo vist hvad de vil betale, så hvorfor skulle butikkerne ikke bare tage en højere fortjeneste?

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 1. december 2017 kl. 0.21

Lidt billigere tror og håber jeg det bliver, men det vil ikke undre mig at både producenten og detailhandlen tager sin del.
Jeg tror ikke at man kan lovgive imod det.
Som en lille sidebemærkning så har jeg opdaget at priserne steg noget da brugsen overtog Søris .Om det så er brugsen, der bestemt de priser eller det er noget man er blevet enig om ved jeg ikke ,men nu er det ikke til at betale.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. december 2017 kl. 17.48

Jeg støtter alle initiativer der fremmer økologi og bekæmper brugen af sprøjtegift. også lavere eller ingen moms på økologi.

I min drømmeversion af en nulmoms på økologiske fødevarer vil det være forbruger og producent der skal tilgodeses ved bedre indtjening og lidt lavere priser.

I virkelighedens verden bliver det nok kun detailhandelen der øger sin profit.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 1. december 2017 kl. 21.55

Well, jeg støtter absolut en (gerne stor) afgift på sprøjtemidler og CO2-udledning. Det vil gøre konventionelle varer meget dyrere, men i første omgang også økovarer, da økologisk dyrkning stadigvæk har et mindre problem med CO2-udledning pga. den forholdsvis store mekaniske ukrudtsbekæmpelse.

Dog vil fortjenesten på økovarer falde noget over tid, som flere og flere økolandmænd kommer til at konkurrere på pris, på præcis samme måde som konventionelle landmænd gør idag.

Problemet er blot, at danskerne er det folkefærd der bruger mindst penge på mad overhovedet (i forhold til indtægt) og tillige spiser den dårligste kvalitet af mad. Selv fattige indere (som ikke spiser kød) køber generelt bedre kvalitet af råvarer.

Med andre ord, gennemsnitsdanskeren æder elendigt og billigt - så ærlig talt kan vi alle sammen godt tåle at bruge noget mere på maden og noget mindre på moden, boligen og bilen. ;)

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. december 2017 kl. 9.12

Ja mange er villige til at spise selv de ringeste fødevarer, bare de er billige. Og her handler det sjældent om økonomi.

Læste for nylig bogen "Swallov This" af Joanna Blythman der beskriver fødevareindustriens metoder og ingredienser Velbekomme siger jeg bare, jeg bliver ved min ormstukne gulerod :)

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. december 2017 kl. 9.24

Gennemsnitsdanskeren betaler en større %-del af sin indtægt i skat end nogen anden. Derfor bør det ikke overraske at han/hun bruger en mindre på andre ting. Tingene hænger sammen og pengene kan kun bruges en gang i en husholdningsøkonomi.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. december 2017 kl. 9.43

Ja, det gælder os alle, men når man vælger råvarer fra og køber billigste fastfood, så bliver det dyrere end de bedste økologiske råvarer. Tror også det handler om meget tid og prioritering heraf.

Men jo, jeg støtter alle initiativer der favoriserer økologiske landmænd. Mest på grund af sprøjtemidler i drikkevand og vandmiljø.
Det er ikke rimeligt, at et erhverv kan true vores fælles grundvand og også slippe uden straf, når det rent faktisk bliver forurenet.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. december 2017 kl. 15.37

@Claus
Der er nu nogen, der bruger pengene to gange - se blot luksusfælden! ;o)

@Tom
Jeg tvivler på, om den almindelige dansker har lært at lave fornuftig mad. Og har lært, at det ikke tager voldsom lang tid i gennemsnit.
Man har nok heller ikke opdaget i børnefamilier, at det er en god familieaktivitet at lave mad sammen.
Normalt laver jeg mad her i huset, og det tager da lang tid hver gang, for tit skal jeg i haven for at hente grøntsager. Men jeg laver da ikke kun til ét måltid af gangen.
Jeg laver til mange dage, og om vi så spiser det samme flere dage i træk, eller om vi fryser ned og spiser samme ret med mellemrum er ikke afgørende.
F.eks. laver jeg store portioner suppe om efteråret af de grøntsager, jeg ikke eller kan opbevare om vinteren. Og jeg laver igen store portioner suppe i foråret, når jeg kan se, at vi ikke kan nå at spise alle de overvintrede grøntsager, inden forårets afgrøder skubber dem af vejen.

Og den mad man laver fra grunden af er sundere, end færdigretten, hvad enten man selv skal varme den, eller om den er spiseklar ved købet.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. december 2017 kl. 16.15

Man ikke være mere enig Lars
Gør man som du bliver det høj kvalitet og meget billigt
Mange føler ikke at de har tiden, men det er kun et spørgsmål om prioritering

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. december 2017 kl. 20.52

Tjaaah @Claus - vi har som nation flere penge til rådighed end nogensinde før. Så er ærlig talt ligeglad med skattetrykket herhjemme. ;)
nyheder.tv2.dk/samfund/2017-06-07-danske-familier-har-storre-radighedsbelob-end-nogensinde-for

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2017 kl. 20.57

Jo flere mennesker der sætter sig ind i, hvad de egentlig spiser, desto flere vil gerne bruge lidt flere penge på at investere i egen krop og helbred.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. december 2017 kl. 11.35

@Ayoe. Det er fint du trives med skattetrykket men det ændrer jo ikke ved de simple matematiske sammenhænge der nu engang er.
Du starter med at introducere påstanden
"Problemet er blot, at danskerne er det folkefærd der bruger mindst penge på mad overhovedet (i forhold til indtægt)"
Og så er det bare jeg siger, at det forhold jo nok hænger sammen med at en meget stor del af vores indkomst er øremærket til noget andet (skat).
En anden helt logisk sammenhæng er, at hvis man er meget fattig kommer man at bruge en stor del af sin indkomst på mad (jf. dit eksempel fra Indien).
Sådan hænger tingene jo nu engang sammen og min pointe er vel egentlig det der med hvor stor en del af indkomsten man bruger på mad ikke siger ret meget. I hvert fald ikke om viljen til at prioritere kvalitet.

Nyt svar til emnet »Fjern moms på økovarer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fjern moms på økovarer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider