Forum

Hvad hedder denne busk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 29. december 2017 kl. 19.42

Hej alle sammen.

Jeg er desværre nødt til at fjerne en busk, da der skal lægges fliser hvor den står. Den er enorm, så det er ikke en mulighed at flytte den.

Busken har smukke blomster i foråret, som de flyvende insekter har stor glæde af. Sommer er den et yndet skjulested for småfuglene og om efteråret står den med røde bær, som fuglene er begejstrede for. Jeg vil derfor meget gerne lave nogle aflæggere og havde tænkt mig at gøre det klassiske: Grenstumer i dvale stukket i jord/grus.

Måske har nogen herinde et navn på busken? Og erfaringer med at lave aflæggere af den?

:)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 29. december 2017 kl. 19.44

Og her kan man se bærrene i september.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. december 2017 kl. 19.50

Det er en paradisæble,Malus sargentii, som formeres ved frø samlet nu,hvis ikke fuglene har taget dem alle sammen. De stratificeres ude vinteren over og såes til foråret.
Planten kan købes i planteskolerne som hækplante.
Hilsen
Anne Marie

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 29. december 2017 kl. 20.02

Tusind tak.

Blomsterne ligner godt nok også dem på vores æbletræer, så det giver god mening.

Desværre har fuglene været der, så der er vist ikke bær tilbage nu. Spørgsmålet er også, om frøformering vil give nøjagtig samme plante?

Tror du jeg kan lave aflæggere på anden måde?

:)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. december 2017 kl. 20.36

Frøformering vil ikke give helt den samme plante.
Du kan pode nogle her i vinter på nogle små frøplanter. så får du en identisk busk.
Det skud du viser uden for frugterne er super til podekvist.
God arbejdslyst.
Anne Marie

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 31. december 2017 kl. 11.36

Tak, jeg vil give mig i kast med det efter nytår.

:)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. januar 2018 kl. 1.10

Mener ikke at den koster så mange penge at det er værd at ligge og rode med podninger og stratificeringer og alt det pjat. Støt hellere gartneren og køb den på en planteskole, som eksempelvis De gamle sorter, eller Lønbæk planteskole, der sikker kan sælge dig nogle billige eksemplar . De bliver mig bekendt lavet i mark kultur og i massevis og koster derfor ikke det helt store De bruges blandt andet i kultur hegn , vildt remis og kan derfor fås billige. Men jo større, jo dyre og jo flere, jo billigere.
Problemet ligger i når det skal sendes, at så løber der lidt mere på. Men er man heldig er det som regel noget den lokale planteskole kan tage hjem som hækplante, dog sikkert kun med et minimum antal på 25 STK.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. januar 2018 kl. 11.01

Nu var ideen jo med denne særlige paradisæble, at der skulle laves en identisk med den der skulle væk. Så en podning er jo løsningen her og nu. Grundstammen koster ikke alverden, måske 10-15 kr plus porto.
Held og lykke,Michael.
Hilsen
Anne Marie

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. januar 2018 kl. 16.29

Jo ,men ann marie du skal jo også tjene penge. Godt nytår.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. januar 2018 kl. 19.48

Tak i lige måde.
Nix, jeg skal ikke tjene penge, men hjælper gerne, hvis nogen vil bevare en særlig plante.
Et helt livs erfaringer skal man ikke gøre op i penge, men dele ud af, inden det er for sent.
Den gamle kone.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 7. maj 2018 kl. 19.01

Jeg støtter meget gerne producenter, men det er nu også skægt at give sig i kast med hjemmelavede planter. Det ene udelukker heldigvis ikke det andet.

Mon ikke de som ynder at fifle med den slags samtidig er rigtig gode kunder hos gartnerierne? Det tror jeg.

;)

Nyt svar til emnet »Hvad hedder denne busk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad hedder denne busk?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider