Forum

Hævning af have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Bjerre, 14. januar 2018 kl. 18.21

Hej Allesammen,

Jeg går med tanker om, at hæve vores baghave (ca. 500kvm) da, vores hus ligger i et område der ofte står under vand. Jeg har bemærket at en del huse i vores område ligger 20-30cm højere end os. Bl.a. begge vores naboer.

Jeg vil høre, om andre før har begivet sig ud i et projekt med og hæve en have 20-30 cm og om de har nogle gode erfaringer med dette samt ideer om, hvad det ender med og koste?

Jeg har været ved og undersøge, hvad det skulle koste at få leveret 150kvm3 muldjord, men kunne også godt tænke mig og høre, om der er andre ting man skal være opmærksom på.

Det er generelt for hele området, at grundvandet står højt. Bedst illusteret ved, at jeg i det tidlige efterår fjernede en lille busk, hvorefter der kort efter stod en lille sø i det hul jeg havde fjernet busken fra.

Håber nogle kan komme med gode input til dette.

Mvh
Rasmus

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. januar 2018 kl. 19.07

Ved at hæve baghaven med masser af jord så eksporter i bare vandet ind til naboerne .................

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. januar 2018 kl. 19.29

Det normale i den situation er at sænke grundvandsstanden ved afvanding/dræning.
Det lyder som om I er flere, der skal være fælles om det.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Bjerre, 14. januar 2018 kl. 20.10

Tak for jeres svar.

Jeg har haft snak med kommunen om det og de er klar over, at der står vand i området. De vil derfor grave ned og kigge drænene efter til sommer. Snakken går dog på, at området altid har stået vådt lige siden det blev udstykket i 70'erne, hvor man formentlig har ødelagt noget dræn.

Som jeg har forstået det på lokale så kan vi ikke rigtig selv dræne det, da vi ikke kan lede det noget sted hen.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. januar 2018 kl. 11.57

Som spejder lærer man bl.a., at det kan være uklogt at rejse sit telt i en lavning i terrænet.
Men det er jo ikke usædvanligt, at der udstykkes byggegrunde i områder der førhen nærmest har haft karakter af vådenge.
Jeg (der selv bor på en bakketop) føler med de, der konstant skal slås med indtrængende vand.
Man kan godt dræne lokalt, f.eks. omkring sit hus. Men i nogen tilfælde er man nødt til at etablere en lille brønd med en drænpumpe, som kan løfte vandet op til en afløbsledning. Det behøver ikke at være særlig dyrt.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Louise Pedersen, 29. januar 2018 kl. 13.48

Slettet af administrator 29. januar 2018 kl. 20.28.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. januar 2018 kl. 16.08

igen en reklame , er rappoteret til sletning

Nyt svar til emnet »Hævning af have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hævning af have

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider