Forum

Laurbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carsten, 17. december 2002 kl. 12.57

Da jeg gerne vil plante en hæk (100meter) af laurbær og synes det vil være sjovt selv at opformere planterne – vil jeg gerne have et råd til om hvordan det gøres.

Med venlig hilsen

Carsten Rud Nielsen

1 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 21. december 2002 kl. 10.19

Ægte laurbær, Laurus nobilis, der kendes som krydderi kan ikke plantes som hæk.Planten er ikke hårdfør, idet den er varmekrævende og tilhører gruppen af eksotiske planter, der skal overvintre indendørs i DK.

Du kan bruge laurbærkirsebær, Prunus lauroceracus, der er stedsegrøn og fås i forskellige sorter, nogle sorter bredere end. Vælg f.eks den hårdføre ''Prufon'' DAFO eller ''Prutondi'' DAFO, der er høj og opret.

Formering kan ske ved små stiklinger, der skæres i juli og stikkes i potter i god plantejord. De små planter drives under plast et lyst og solbeskyttet sted i perioder med tørke. Det er en fordel at fjerne nogle af bladene så stiklingenes vandbehov falder under roddannelsen.

2 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Maul, 13. november 2003 kl. 12.29

Jeg har lige købt 4stk 2m høje laurbær,som jeg fik at vide kunne plantes ud i haven,da de kunne tåle frost.jeg fik at vide det var den spiselige sort,hvis navn var LAURUS BUSK.kan du hjælpe mig,da jeg er kommet i tvivl.MVH:kurt

3 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Maul, 7. januar 2004 kl. 12.44

Hvorfor får jeg ikke noget svar?

4 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. januar 2004 kl. 15.50

Er du sikker på, at det er den spiselige laurbær, Laurus nobilis, du har købt? Hvis de er to meter høje, må de have kostet en mindre formue.

Der er ikke så mange steder i Danmark, at laurbær kan plantes ud på friland, da de kun tåler ned til ca. minus 15° C, og vi har de fleste vintre nætter, som er koldere. Der findes meterhøje, gamle laurbær på Christiansø, og jeg har også i sommer set et gammelt eksemplar på en meget beskyttet voksedsted i Museumhaven ved Gåsetårnet i Vordingborg. Men det er undtagelser.

De skal helst i drivhus eller i et lyst hus/vindue, hvor der er frostfrit, og helst over 5° C. Se også dette svar:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/1453.html

5 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Maul, 12. januar 2004 kl. 17.48

Det skulle være den spiselige laurbær.på skilter står laurus busk.jeg købte 4stk på tilbud 599kr.pr stk i baurhaus.og de sagde de kunne overvinter.de er meget flotte og er 2,10meter i højden.jeg har dem til at stå på en åben terresse her i vinter,så jeg håber det går.mvh.kurt

6 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. januar 2004 kl. 0.36

På prisen lyder det som om, at det er rigtigt, at det er den spiselige. Det ville være ærgerligt at miste dem. Du kunne overveje at finde et sted at få dem overvintret i et frostfrit drivhus eller havestue.

Hvis vi får rigtig vinter og hård frost, ville jeg flytte dem ind i et køligt rum. Men det forudsætter selvfølgelig,at du har et sådant – helst ikke meget over 5° C.

Hvis du lader dem stå på terrassen, er det en god ide at isolere potterne mod kulde og evt. bruge et par lag fiberdug til at beskytte bladene mod frostpåvirkninger, da de lettere svides, hvis der også er vindpåvirkning. Men det er ikke sikkert det er nok, hvis vi virkelig får vinter.

7 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Andersen, 11. juli 2004 kl. 21.03

Under ophold i Grækenland plukkede jeg blade fra nye topskud på en laurbærbusk og tog dem med til Danmark.

En af mine venner påstår imidlertid, at det er "gamle" blade, der har mest "smag". Det stiller jeg mig tvivlende over for.

Jeg har ikke kunnet finde noget svar på nettet. Hvad er rigtigt?

8 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 12. juli 2004 kl. 9.01

Jeg har også en lille laubærbusk.

Så vidt jeg ved skal bladene helst være grønne og bøjelige.

Hvis de er brune og sprøde, er de blevet for gamle.

En frisk frugt/grønsag smager jo også bedst :-)

9 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 12. juli 2004 kl. 9.13

Kom til at tænke på, at din ven måske har ment at bladene skulle tørre først, før det anvendes i madlavningen.

Et friskt blad kan være bittert i smagen.

10 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 14. juli 2004 kl. 10.44

Til John

Jeg har en lille laurbær i en potte, og jeg klipper lidt af den til madlavning. Jeg tager dog kun blade fra sidste år, og de giver en god smag. De nye, lysegrønne blade rører jeg ikke. Gamle blade, der er begyndt at blive brune, klipper jeg af og smider væk.

Hvis man "nulrer" bladene mellem fingrene, afgiver de ældre blade duft, men det gør de unge ikke. Så jeg tror, at din ven har ret i, at det er de ældre blade, der giver mest smag.

Venlig hilsen

Merete

11 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 15. juli 2004 kl. 10.35

Jeg har nøjagtig samme erfaring som Merete! De nye lysegrønne blade har næsten ingen duft.

12 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Hansen, 20. oktober 2004 kl. 16.16

Jeg har fået en opstammet laurbær foræret.

Jeg er i tvivl om det er en ægte laurbær eller en kirsebær laurbær. Hvordan kan jeg se forskel?

13 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 20. oktober 2004 kl. 17.50

Når den er opstammet, er den nok ægte. Men tag et blad, gerne et af de ældre, lidt stive blade og knus det. Hvis det dufter af laurbær, har du fat i den ægte vare!

14 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Havn, 2. november 2004 kl. 17.17

Den 21/12 02 er det oplyst at formeringen sker i juli ved at skære stiklinger. Men hvordan gør man det? Er en gren man tager helt inde ved stammen og sætter i jord, så den sætter rødder eller hvordan?

15 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jøgen Hübschmann, 3. maj 2005 kl. 8.45

Vi har købt kirsebærlaurbær der skal stå som hæk, hvordan forbereder vi bedst jorden inden plantning for at få den mest optimale vækstbetingelse. Vores jord er noget sandet.

16 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. maj 2005 kl. 8.54

Det korrekte navn er laurbærkirsebær, og det lige skal bemærkes ikke har noget med laurbær at gøre. Det er er en stedsegrøn busk, hvor bærrene er giftige.

Man kan læse mere om laurbærkirsebær her:

www.havenyt.dk/soeg/?q=laurb%E6rkirseb%E6r

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

17 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 3. maj 2005 kl. 9.24

Det er vist ham Stig fra tv-programmet Have Haves der går og spreder det forkerte navn kirsebærlaurbær!

Faktorernes rækkefølge er ikke ligegyldig, det er jo en bestemt slags "kirsebær" (prunus), ikke en bestemt slags laurbær.

18 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tallat Shakoor, 27. maj 2005 kl. 8.55

Jeg har en Laurus Nobilis i min stue, som
siden jeg har fået den, har haft blade med en glinsende klistret overflade. Det smitter af på ruder m.m. Skal det være sådan?

19 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. maj 2005 kl. 9.36

Hej Tallat Shakoor

Prøv at se lidt nærmere på planten – den er sikkert fyldt med lus på bladenes bagside. Det klistrede er deres ekskrementer, som kaldes honningdug.

Med venlig hilsen
Karna Maj

20 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Høybye, 16. oktober 2005 kl. 19.36

Jeg har en opstammet laurbær i en krukke. Jeg har lige sat den til overvintring i min kælder, hvor der er lys, men ikke direkte sol. Der er nok ca. 18 grader...er det for varmt til at den kan overleve?

21 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Olle, 17. november 2005 kl. 13.52

Hej...

Nej jeg tror ikke der er for varmt. Vi tager selv vores laurbær ind i stuen ved et østvendt vindue og vander det sjældent hele vinteren. det fungerer fint.

22 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Bach, 19. april 2006 kl. 15.52

Hej

Vi vil have en hæk af prunus lauroceratus (laurbær).

Er itvivl om hvilken en d er bedst egnetog hvor mange planter jeg skal have?

Den skal stå op til en vej i sol/halvskygge og i delvist sandet jord (300 m fra strand). Hækken skal være ca. 14 meter lang.

Umiddelbart – har jeg kikket på prunus laur. "Etna".

23 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 28. august 2006 kl. 18.26

Hej...

Jeg har købt en ægtelaurbær, men er i tvivl om hvorvidt man bruger bladene?

Ska de tørres og hvornår plukker man dem?

Mvh Mette

24 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 9. september 2006 kl. 16.32

Hej Mette

Jeg ved ikke noget om det, men der står noget i nogle af de forgående indlæg...

mvh
Thomas

25 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. september 2006 kl. 17.20

Hej Mette.

Jeg har en ægte laurbær, som står i en kumme, som er åben i bunden, ved min terasse, og har stået ude sommer og vinter i de sidste 6 år. Jeg har aldrig set vintersvidninger, og den gror så godt, at jeg nu må beskære den,så den ikke fylder for meget. Jeg skal lige sige, at jeg bor i et meget kystnært område på sjælland.

Jeg bruger de friske blade i madlavningen, men pas lidt på. De friske blade giver betydelig mere smag, end de tørrede, man køber.

Mvh Hans

26 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. september 2006 kl. 3.11

Jeg har lige læst et meget interessant interview med Killa Enna i det ny september/oktober nummer af Praktisk Økologi, hvor hun fortæller om sin have og krydderurter. Her siger hun om laurbær i maden:

"Laurbær er en af de mest graciøse planter til madlavning. En frisk laurbær smager af dobbelt så meget, men er halvt så stærk som de tørrede. Det er grotesk, at hele Danmark køber tørrede laurbær, når de kan dyrke denne i stuen. For de tørrede er for stærke og har ikke nok nuancer."

27 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axel Kidal, 21. marts 2007 kl. 13.38

Jeg har købt et brev laurbærblade, men de ligner ikke almindelige laurbærblade. Normalt er der en tydelig midterribbe, hvorfra der udgår sideribber i et fjerformet mønster. Her er der en midterribbe og 2 lige så kraftige ribber, der løber i en svag bue i hele bladets længde, så bladet bliver delt i 4 lige brede strimler. Ribberne er forbundet med tværgående, fine og tætliggende ribber. Bladet har en krydret duft, der minder lidt om nelliker eller allehånde.

Hvad har jeg købt. På posen står der bay leaves. Leverandør: TRS Wholesale Co LYD, Southall, Middlesex, England. Produceret i Tyrkiet.

28 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. marts 2007 kl. 20.06

Ja-
Man skal da vide hvad man dyrker før man kan udtale sig.

For mit vedkommende har jeg en "ægte " laurbær som står i samme potte på 8 år.

Den har skjoldlus, men trives fortsat og den har stået ude hele vinteren.

Bladene høstes og presses i en telefonbog.

De gamle blade "smager " af mere end de nye.

29 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 23. marts 2007 kl. 20.21

Hvorfor presse bladene?

Og så i en telefonbog. Det kan ikke undgåes at der kommer tryksværte og andere kemikalier ind i dine laur...

30 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Frederiksen, 15. april 2007 kl. 16.47

Jeg bor ved kystbanen og ønsker at plante noget stedesegrønt på den anlagte støjvold (ca 2 m. høj)
Vi er meget interesseret i at plante laurbærkirsebær, men er det et velegnet valg?

Vil du eventuelt anbefale den småbladede varietet Prunus laurocérasus schipkaénsis eller zabeliána

31 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. april 2007 kl. 0.00

Kære Jens Frederiksen

Denne tråd handler om laurbær og ikke laurbærkirsebær, Prunus laurocerasus, som er en helt anden plante.

Ved søgning på laurbærkirsebær + hæk finder du egnede informationer:

www.havenyt.dk/soeg/?q=laurb%E6rkirseb%E6r+h%E6k&s1=1&s2=1&s3=1&s4=1&s5=1&s6=1&s7=1&s8=1&s9=1

med venlig hilsen
Karna Maj

32 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jetta Højgaard, 26. april 2007 kl. 12.46

Jeg har en kæmpe Prunus laurocerasus stående i forhaven. Jeg har talt med et familie medlem der er biolog og han sagde at jeg kunne prøve at skære en stor gren over m. en diameter på 5cm og dernæst sørge for at der er mange skud der kommer med under jorden når jeg planter den. Dette er gjort og jeg har desuden sat den til automatisk vandning. Pt. har den stået i en måned og hænger ikke med bladene. Fidusen var, sagde biologen, at man kunne lokke de friske skud til at danne rødder under jorden, på en sådan en gren. Den er 1,5meter høj og har 6 store sidegrene. Jeg glæder mig til at se om det virker m. tiden. Det er lidt ærgeligt at der ikke er nogen der skriver sådan nogle ting inde på internettet. Jeg skal nok vende tilbage, hvis jeg finder rødder, på et tidspunkt. vh jetta

33 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jetta Højgaard, 13. juli 2007 kl. 12.35

Vedr. Prunus laurocerasus. Den stortrives. Der er allerede kommet 40 cm lange skud på hver gren med utallige blade. Har dog ikke checket om der er rødder. vh jetta

34 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Skovlund, 18. januar 2008 kl. 9.03

Jeg skal ud og købe ca 10 opstammede kirsebærlaurbær. Hvilken sort skal jeg vælge, når højden skal være ca. 120 cm og kronen gerne blive stor. Jeg har set nogle med en krone på over 1 meter i diameter. Jeg håber på jeres hjælp, da jeg ikke har råd til fejlkøb!

35 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. januar 2008 kl. 14.48

Selv om jeg ikke kan garantere det, vil de fleste laurbærtræer overvintre udenfor i milde vintre.

Dette eksemplar har stået udenfor siden 2006 og billedet er taget idag d. 19–1–08-hvor solen tittede frem.

Jeg har mishandlet dette eksemplar og har ikke pottet det om i årevis, men det har fået lidt gødning i ny og næ. Det vælter selvfølgelig i alle perioder med blæsevejr-som igår!

Vi har haft såvel tørrede som friske laurbærblade til fri afbenyttelse i mere end 9 år. Det er befængt med skjoldlus, hvilket er en af årsagerne til at jeg ikke tør opbevare det i min udestue.

Se:
www.flickr.com/photos/16734351@N00/2203850914/

36 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 19. januar 2008 kl. 16.31

Hej marianne
hvis det skal være en kraftigvoskende sort, så findes sorterne ''caucasica'', ''rotundifolia'', ''novita'' eller måske ''etna''. det er de mest almindelige opstammede kirsebærlaurbær.

caucasica er den hurtigsvoksende (kan blive 5–6 meter) men kan sagtens klippes til en pæn krone. rotundifolia er den mest kendte (store lysegrønne blade og kan blive 3–4 meter) og kan også sagtens klippes pæn rund. det er nok bare den mindst hårdføre, dvs man ser på hårde vintre en del frostskader især hvis den får en del vind. Novita er en forbedret (mere hårdfør)udgave af rotundifolia.

Etna er den mindst kraftigvoksende, men er dermed også den der kræver minst vedligeholdelse mht klipning, når først den når op i den ønskede højde. den kan blive op til 2 meter og har ellers pæn bronzefarvet nyvækst.

De kan alle få blomster og bær, men ønsker man mange blomster bør man vælge den noget mindre sort ''otto lüyken''

37 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. januar 2008 kl. 0.47

Man skal lige være opmærksom på, at laurbær og laurbærkirsebær er to helt forskellige planter. Se debatindlæg 31 i denne tråd. Det er kun laurbær, som har blade, der kan bruges i mad.

38 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita S Dietrichson, Norge, 12. maj 2008 kl. 19.58

Hei, og takk for en fin side. Jeg bor sør i Norge og har et oppstammet laubærtre som jeg har "overvintret" i 2 år, dvs at det har stått inne, kjølig (ikke kuldegrader), og til tider noe mørkt, men dog ved et lys. I vinter så jeg at bladene var ganske "klissete". Så flyttet jeg ut mitt tre i drivhuset, det kom noe kulde rett etterpå (ikke minusgrader). Treet mistet alle sine blader, jeg har nå klippet det ned, og lurer på om jeg kan vente at det kommer nye blader på det, eller om dere tror at treet er dødt?

39 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Hansen, 1. juni 2008 kl. 22.00

Hej
Juni 07 jeg købte en potte med 15 stk. 10 cm høje,stiklinger ægte laurbær, som jeg plantede ud i seperate 10 cm potter.

Da vinteren startede var planterne blevet ca. 15–20 cm høje
Vinteren over stod planterne på en lukket vest-vendt altan, hvor de kun blev vandet 2–3 gange.

I marts plantede jeg dem om i 20 cm potter og lod næsten plante tøre ud inde jeg vander igen.

Nu er planterne blevet 25–50 cm.

Om det er friske eller tørede blade man skal bruge er en smagssag (som en anden her også har været inde på) men ifølge Wikipedia er det kun de planter der gror køligt i bjergene der har den rette smag.

Her er linket: da.wikipedia.org/wiki/%C3%86gte_Laurb%C3%A6r
Venligst
Claus

40 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivanoff, 27. april 2009 kl. 20.06

Vi har i efteråret plantet ca. 50 meter kirsebærlaurbær hæk... og i start april i år suppleret med yderligere 20 meter. de bliver vandet og er blevet gødet... Nu begynder de at få glue blade og ganske enkelt miste bladene...! er der dømt krise eller er det normalt...? De står i fint sol hele dagen... med det kan blæse end del fra øst især...

Er der nogen der kan hjælpe, en mand i panik... c";)

41 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. april 2009 kl. 20.33

Hæk af laurbær. Ja det lyder som et interessant projekt. Jeg har selv en laurbær stående ude i haven. Den står lige der hvor jeg også har en stol stående om sommeren så man rigtig kan sidde ved side af den og nyde den. Det er så rart at man kan finde enkle glæder i haven, ja det er så. Jeg skulle måske plante en til. Puha, det er et slid med den have, men så er det jo godt at man kan tage en kold fra køleskabet efter endt arbejde. Jeg glæder mig i hvert fald til at bruge noget mere tid i haven nu det er varmere i vejret.

Mvh Eivin (^_^)

42 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. april 2009 kl. 9.23

Hej Ivanoff
De stedsegrønne planter skifter en del blade nu de nye kommer frem,så det kan give bladfald.

Hvis alle blade hænger, kan det være tegn på snudebillegnav i rødderne, for tidlig gødskning,udtørring via blæst og sol eller for sen/for lidt vanding.

Vi har set mange nyplantede kirsebærlaurbær-hække i en sørgelig forfatning dette forår.

Det er jo en sørgelig trøst.

Anne Marie

43 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 10. maj 2009 kl. 9.33

Jeg har købt et spiselaurbær træ, Laurus nobilis. Hvilken jord skal jeg bruge når jeg potter det om i en anden potte, og hvad med gødning, er der noget specielt hertil og hvor tit?

Vibeke

44 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. maj 2009 kl. 11.19

Hej Vibeke

Laurus Nobilis stammer fra middelhavsegnene i lys skov af fyr og eg. Med udgangspunkt i dette er en løvkompost blandet med vasket grus det rigtige for at der er luft nok omkring rødderne og ikke for fugtigt.

Løvkompost kan du næppe købe nogen steder.

Så nu og her kan du bruge lidt løs overfladekompost blandet med lidt af den underliggende muldjord fra et sted i din have, hvor småkviste og blade får lov at formulde ganske langsomt.

Har du ikke den mulighed, kan du måske aftale at få lov at hente en spandfuld halvomsat løv (kaldet førne) i en privat skov. Det er forbudt at hente i statssskovene!

Bland det med vasket grus i forholdet 1 : 1. Vasket grus kan du købe en enkelt spandfuld af i byggemarkeder
En smule kalk vil måske være en god idé – en teskefuld til 5 liter jordblanding

Hvis du vil gøde kan lidt almindelig kompost bruges som overfladekompost i krukken / potten – altså bare lagt ud ovenpå
krukkejorden. Men mit forslag er at du venter med dette indtil du har set, hvordan laurbær'ren trives efter ompotning.

Løvkompost kan du gå igang med at fremstille til efteråret. Bland gerne forskellige træers og buskes løv og saml det sammen i en kasse uden bund på et skygget sted. Læg et gammel tæppe / et jutesæk over kassen og glæd dig til at lade naturen gå sin gang med omsætningen af bladene.

Du kan hjælpe lidt til, hvis du indblandet lidt vasket sand, holder bunken fugtig, dækker mere over i regnfulde perioder og vender bunken med en greb et par gange årligt.

Efter et par år har du den fineste bladkompost til din krydderurter, eventuelt citrusplanter og til mange af de indendørs potteplanter.

Hvis du samler én kubikmeter nedfaldne blade vil du efter endt omsætning have 8–10 spandefulde løvkompost.

Med venlig hilsen fra
Lone

45 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Dyhr, 21. maj 2009 kl. 10.34

Jeg vil plante laurbær i nogle store plantekasser på en tagterrasse for at skabe lidt læ. Kan de klare at være i plantekasse (BHD 80 x 60 x 80) og kan de klare vind?

Hvis ikke hviken lav busk derfor bruges?

46 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. maj 2009 kl. 19.58

Hej Klaus Dyhr

Laurus Nobilis kan sagtens tåle at gro i kasse i den størrelse du beskriver – men vinden kan blive et problem...

Forslag til alternativ: Langsomtvoksende fyr.

Med venlig hilsen fra
Lone

47 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Lysholdt, 5. juni 2009 kl. 22.46

Hej
Jeg har 2 opstammede laurbær. De har stået i samme krukker i 2 år nu. Denne vinter fik jeg ikke sat dem til overvintring i mit skur og nu er alle bladene brune og meget tørre. De står nu på terassen og jeg har opdaget, at der er begyndt at komme små fine lysegrønne skud i toppen. Vil de brune blade falde af? og bliver de pæne igen? Skal jeg skære noget af eller pille de brune blade af, de sidder godt fast!

Kh Eva

48 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Andersen, 9. juni 2009 kl. 14.09

Er der nogle der har en god opskrift på hvordan jeg tørrer laurbærblade.

Det der med telefonbogen går jeg ikke ind for, da jeg vil bruge de tørrede blade til madlavning. Og jeg ved fra en "trykker" at selv indånding fra tryksværte er sundhedsfarlig.

Venlig hilsen
Margit

49 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. juni 2009 kl. 19.37

Ja -det er farligt at leve-og nogle bliver paranoide af det.

Jeg håber da ikke at du læser avis med gummihandsker på.

50 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Andersen, 9. juni 2009 kl. 20.33

Tak til nr. 49

Så fik vi da lidt at grine af
Hilsen Margit

51 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. juni 2009 kl. 11.18

Jeg har også en laurbær, som kun har helt brune og tørre blade. Den står ude i krydderurtebedet. Men nu skyder den fra bunden af med flere skud. Man skal åbenbart være tålmodig og ikke grave op med det samme. Så nu bliver toppen klippet helt væk.

To meter derfra står en anden laurbær, som kun har fået svedet topskuddet, og som skyder rigtig fint. Den bliver også beskåret nu.

52 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena Prehn, 2. september 2009 kl. 10.17

Hej,

jeg har 2 laurbærbuske fyldt med lus,hvordan kommer jeg af med dem?

mvh Lena:-)

53 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena Prehn, 2. september 2009 kl. 10.17

Hej,

jeg har 2 laurbærbuske fyldt med lus,hvordan kommer jeg af med dem?

mvh Lena:-)

54 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 2. september 2009 kl. 10.49

Hej Lena!

Sprøjt buskene med Insektsæbe lavet af 1 dl brun sæbe,1 dl sprit og 8 dele vand – det skulle afhjælpe problemet :O)

Bjarne
www.barney.dk

55 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Thystrup, 18. juni 2017 kl. 14.51

Jeg har en spiselig laurbær på mere end 2 meter. Den har altid stået på friland. Den visnede delvist i 2010, men kom igen og nu er den så vokset til mere end 2 m. Jeg vil gerne af med de høje grene, så jeg kan flytte den hen et andet sted i haven. Jeg bor på Møn og busken står i strid vestenvind.

56 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2017 kl. 12.49

Hvad er dit spørgsmål?

Når man flytter store planter, skal man sørge for at top og rod er i balance, så planten kan vokse videre det nye sted.

57 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Thystrup, 28. juni 2017 kl. 14.17

Jeg svarede egentlig på et indlæg jeg så en dag jeg googlede på laurbær. Det er skrevet af Karna Maj, 12. januar 2004, kl. 15.50

Hun skriver noget om dels at laurbær dårligt tåler at blive plantet på friland, og dels at de sjældent bliver høje - men det er min altså. Og jeg kan ikke magte at flytte den pga. højden ca. 2.5 meter.
Derfor vil jeg gerne skære de høje grene ned - og flytte resten - kan det lade sig gøre?

Jeg ved ikke hvad du mener med at top og rod skal være i balance?

58 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. juni 2017 kl. 8.31

lars mener vist at når man fjerner en del af rødderne ved beskadigelse under opgravningen så skal man fjerne en tilsvarende del af toppen

59 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Thystrup, 17. juli 2017 kl. 12.24

Tak for oplysningen. Jeg må bare fjerne de stilke der er over 2 m og så flytte resten og håbe de overlever.
Jeg giver lyd fra mig, hvis og når projektet lykkes.

Nyt svar til emnet »Laurbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Laurbær

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider