Forum

Topkapning af Cypress til halv højde?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: P. Johansen, 12. marts 2018 kl. 10.07

Hej,
Jeg ønsker at reducere mine Cypress'er (tror jeg det er - se billede) til halv højde, da den tager alt for meget sollys til min nabo. Mit spørgsmål er, om det kan gøre, uden at det ser fuldstændigt tosset ud?
Jeg ser meget frem til jeres svar. Håber nogen kan være mig behjælpelig.
Vh. Peter

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. marts 2018 kl. 10.36

Den ene er en cypres, den anden er en søjlethuja.
Du kan godt halvere planterne, men om det ser tosset ud kan jeg ikke svare på.
Du kan starte med 1/3 først og tage et overblik. derefter kan du fortsætte.Er den bare lidt grønt tilbage,skal de nok skyde igen. Bliver det grimt, kan du jo altid fælde dem.
Hilsen
Anne Marie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 13. marts 2018 kl. 19.53

Det er et fint hensyn til din nabo, du tager. Men den skygge, de to træer kan kaste i en have, ville jeg på ingen måde føle mig generet af. Det er jo skygger, der vandrer gennem haven, og som vel både kan have en charme og forhindre, at man bliver solskoldet. Hvis det altså er solbadningen, naboerne føler er truet.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine S., 14. marts 2018 kl. 8.56

Vi har to store cypresser i forhaven, der blev klippet ned for to år siden. De vokser sammen og er nu en høj flot hæk. Intet amputeret her.

Bagboens opstammede thuja har derimod brugt >5 år på at dække en topkapning, men den var på forhånd ikke tæt.

Hvis tilskæringen kan ske “under grønt dække”, vil jeg ikke være bekymret for at foretage den.

Nyt svar til emnet »Topkapning af Cypress til halv højde?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Topkapning af Cypress til halv højde?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider