Forum

Flere insekter i haven- hvordan?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. marts 2018 kl. 17.42

Nu har jeg læst denne artikel:
www.theguardian.com/world/2018/mar/21/catastrophe-as-frances-bird-population-collapses-due-to-pesticides

(Her på dansk men bag betalingsmur: politiken.dk/viden/Viden/art6392168/Populationen-af-fugle-skrumper-med-en-%C2%BBsvimlende-fart%C2%AB )

Så vil jeg da gerne have flere insekter i min have for, jeg har også bemærket, at her er langt færre fugle. Ikke kun ved foderbrættet!
Men generelt.

Så helt modsat have-ejerens normale strategi, hvad kan jeg så så/plante, der vil tiltrække insekter- og dermed give mig et rigt fugleliv tilbage?

Da jeg for år tilbage have alt for mange katte rendende, så kom der fugle i mængder til foderbrættet. I år har jeg to fasaner (hane og høne), 6 stillits (!), grønirisk, solsort, musvitter (få), blåmejser (færre), skovspurv (færre) og grossenollikerne har jeg slet ikke set. Men der er godt nok mange skovduer (ringduer) rundt omkring!

I dag har jeg kun 11 katte, og de er musejægere.

Mvh
Tine- dansk landbrug bestemmer over 60 % af Danmarks areal, så er der byer -meen!

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. marts 2018 kl. 17.52

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. marts 2018 kl. 18.04

Takker, jeg har allerede bstemt mig for, at jeg ikke skal have en decideret køkkenhave (jo måske kartofler), men at det bliver diverse blomstrende planter (en og to-årige), og krydderurter. Men jeg hader at luge, så det skal være lidt vildt.

Mit salvie-/oreganobed er allerede en vinder, men jeg tænker også i vilde planter generelt. (Jeg har cikorie og katost på lager).

Ulempen er, at jeg har brombær som krudt, så hvis det ikke klippes ned (arealerne), og slås jævnligt, så er det hele bare brombær i 2 meters højde (er prøvet- og det er værre end at slå plæner og luge).

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Flere insekter i haven- hvordan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flere insekter i haven- hvordan?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider