Forum

Havedam

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Klaus Jørgensen, 5. april 2018 kl. 5.35

Efter 18 år kunne mit havebassin ikke mere (bassinfolie) mål på dammen er ca. 8x8 meter. Jeg kunne godt tænke mig at lave det i beton så man kan gå i det ifm. Rensning mm. Så mit spørgsmål går på følgende:
Hvilken beton type ?
Tykkelse på betonen ?
Dimension på armeringsnet ?

Jeg formoder at skrå sider vil være bedst ifm. Frost er der ellers noget man skal være opmærksom på ?

Mvh. Klaus Jørgensen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. april 2018 kl. 8.57

betonen skal være 1cement -3 grus - volierenet 2 1/2 x 2 1/2 cm. galv. er udmærket

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Jørgensen, 5. april 2018 kl. 9.01

hvor tykt skal betonlaget ? være bliver det virkelig tæt uden yderligere behandling ?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. april 2018 kl. 10.13

Prøv at spørge her ...lav-det-selv.dk

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. april 2018 kl. 9.03

@ klaus - jeg plejer at lave mine bassiner cm 6 - 7 cm tykke - du kan bare støbe ovenpå folien - men husk at du skal støbe i en omgang ellers holder det ikke -1 mand til at blande - 1 til at bringe til og 1 eller 2 til at støbe - sørg for at have plastik til overdækning hvis det skulle blive regn i utide

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Jørgensen, 7. april 2018 kl. 9.26

Vil du mene at det er en fordel at lade dugen ligge tænker på frost ? Skal man ikke smøger en form for primer på for at få den helt tæt ?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 7. april 2018 kl. 9.58

Well, en del bruger vandglas (alle byggemarkeder har dette) til at tætte mikrorevner i cement. Men at bruge en decideret primer, er nok ikke specielt sundt for vandmiljøet efterfølgende.

da.wikipedia.org/wiki/Vandglas

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. april 2018 kl. 22.59

Selvom der skulle sive en lille smule vand gennem betonen er det ikke noget du vil bemærke. Der er et langt større tab fra fordampning.
Fokuser hellere på at undgå egentlige revner.

Nyt svar til emnet »Havedam«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Havedam

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider