Forum

4 m høj støjskærm

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2018 kl. 20.23

Staten ofrer 14 mio til en støjskærm på toppen af motorvejsskrænten til vores 1500 m2 store have. Det er fint for os og betyder at vi skal låne Vejdirektoratet en strimmel jord, mens arbejdet står på. Det kommer til at betyde en del for vores fine have, som vi af støjmæssige årsager allerede for 40 år siden har beplantet med høje træer, underbeplantning, fjeldribeshæk og et større areal med Rhododendron. Det bliver nok lidt træls mens det står på, træer fældes, brændeskur flyttes osv. Men jeg er ikke klar over, hvordan en 4 m høj støjskærm opfører sig, sådan rent skyggemæssigt, idet den får front mod syd. Højst sandsynligt bliver det kassetter af en slags med batts imellem. Mange steder planter man efeu op ad den slags, men er der alternativer, eller skal jeg regne med at det bliver et bælte, hvor intet kan gro ordentligt?
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. april 2018 kl. 23.10

Der bliver i hvert fald et bælte hvor du ikke kan plante hvad som helst. Det bliver vel omtrent som ved en nordvendt gavl. Prøv f.eks. dette værktøj:
www.findmyshadow.com/
Jeg får, at et bælte på 3-4 meter altid vil være i skygge midt på dagen.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. april 2018 kl. 23.27

Hvis træerne ryger kan man også sige at du får mere plads, men i skygge, hvilket også kan være rart i den varme tid. Masser af planter kan trives der, men naturligvis ikke de mest lyskrævende.

Lydmæssigt kan beplantning ikke sammenlignes med en lydskærm, der er langt mere effektiv. Glæd jer derfor til den skærm er færdig.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. april 2018 kl. 9.59

når solen står højt er det nok begrænset hvor meget skygge der bliver

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. april 2018 kl. 10.11

Hvis muren går præcis øst-vest er skyggen længst når solen står højest. En 3-4 meter i sommermånederne.
Morgen og aftenssol kommer dog ind bag muren.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. april 2018 kl. 10.15

De høje 40 år gamle seljerøn og birk giver jo også skygge, måske endda mere, fordi de nok er 10-20? Meter høje, men det er jo en anderledes skygge. Inde i huset kan vi med nye vinduer slet ikke høre motorvejen. Udenfor er det vindretningen der bestemmer støjbelastningen. Fremmede mennesker lægger mærke til den, mens vi har lært at ignorere støjen, har jo heller ikke haft andet valg. Selve skrænten på 40-50 meter er også beplantet med høje træer. Da arbejdet jo næppe udføres manuelt, vil der komme store maskiner til at udføre de 700 meter skærm. Det er da mest positivt, reduceret støj og så kan jeg måske tænke på lækroge i stedet for. ...... og så har det vel også en betydning for husprisen. Vi har denne vinter haft alt for mange rådyr i vores have. Så min bekymring er om de så kommer ned på motorvejen i stedet for?

Nyt svar til emnet »4 m høj støjskærm«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > 4 m høj støjskærm

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider