Skrevet af: Kasper Rr, 29. april 2018 kl. 18.12
Hej Havenyt
Jeg plantede i foråret en ny ligustahæk i forbindelse med etablering af ny indkørsel. Jeg fik afvide, at jeg med stor fordel kunne klippe den 2/3 ned i det tidlige forår for, at få en flot hæk i bunden også. + klippe den 2/3 ned igen året efter.
Jeg har ikke haft mulighed for at gøre det før nu. Spørgsmålet er om det er for sent den er nemlig begyndt at få flotte grønne knopper?
Ydermere ryddede jeg op i min gamle ligusta hæk i marts, hvor der var en del planter på et stykke der var gået ud. Her har jeg også plantet nye planter. Vil jeg med fordel også skulle klippe disse ned? Eller skal de planter der er blandet med gammel hæk nok blive okay fyld til de store huller jeg har fået efter oprydningen.
Læser man på nettet er der rigtige mange delte meninger om man skal klippe en ny hæk ned før den har nået højden. De planter jeg plantede er 60-80cm høje.
Mvh Kasper
Skrevet af: Lone Brems, 1. maj 2018 kl. 7.49
Hej Kasper Rr
I Havenyt's arkiv findes der en artikel af Niels Junggreen Have - skriv "Hvordan får vi hurtigt en høj og kraftigt hæk?" i søgefeltet øverst på denne side.
De informationer, du søger står et stykke inde i artiklen ... God jagt !
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Kasper Rr, 1. maj 2018 kl. 12.15
Tak for din hjælp, men jeg får 145 resultater og jeg kan kun se de første 20 ca. Det er ikke muligt, at se flere resultater . Jeg ved ikke lige hvorfor. Har du mulighed for at linke til artiklen?
Skrevet af: Martin Ravn, 1. maj 2018 kl. 12.44
Google sætning i stedet. Kommer op som nummer et.
Skrevet af: Lone Brems, 1. maj 2018 kl. 13.05
Sådan kan det gå, når man bliver for ivrig ....
Tak til Martin for en meget bedre vej til den relevante artikel!
Undskyld til Kasper Rr, fordi jeg ikke dobbelttjekkede den enkleste vej frem til de informationer, du søgte.
Jeg håber, at Martin's indlæg ledte dig på ret spor !
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 1. maj 2018 kl. 14.18
Hej Kasper.
Er du sikker på, at du har forstået det rigtigt, det med at klippe hækken 2/3 ned ? Jeg ville tro, at det var 2/3 af nyvæksten der skulle klippes. Det giver lidt mere mening, synes jeg.
Har godt hørt og læst at nogle anbefaler, at man ikke klipper toppen, før hækken har nået den ønskede højde, men det mener jeg nu godt man kan med liguster. Det er noget andet, hvis det er en bøgehæk.
Skrevet af: Lars Holt, 1. maj 2018 kl. 14.30
Det lyder helt tosset at købe en høj hæk, og så klippe den ned.
Det ¨må være tilvæksten, der skal begrænses, så det ikke kun er topskuddet, der udvikler sig.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.