Forum

Kejser træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 10. maj 2018 kl. 23.36

Hej med jer

Jeg har netop købt et Kejsertræ, Det var uklart hvor gammelt det var, men fik besked om at det arter sig lidt som Hyld. Der er ligheder med grene, - som jo er hule og så skulle det efter sigende have en middelkraftig vækst.
Billede nr 1 er mit nyplantede træ. Billede nr to - minder ikke ret meget om det jeg lige har gravet ned i min have, men skulle også være et kejsertræ? Er der nogen der kan bekræfte at begge er kejsertræ og/eller om der findes andre artsfæller. Tilføjer lige at de på planteskolen insisterede på at sælge mig en kejserbusk, - indtil jeg fremviste billedet af træet med den blå sky af blomster, - på ingen måde sammenligneligt med busken. Samtidigt svarede den insisterende plantemand at det jeg havde på billedet ikke hed et kejsertræ (trods googlesøgningen sagde noget andet), - men en Paulowonia.. Potato potato. .. :) Kan i måske hjælpe med at art og måske familie bestemme hvad jeg har plantet, På forhånd tak

Med venlig hilsen

Dot Husum

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 10. maj 2018 kl. 23.47

Omvendt, - ovenstående billede er lånt fra et andet oplæg under overskriften kejser træ. Det har jo kæmpeblade som heller ikke har den dybe blågrønne farve som mit har. Nedenstående billede er mit.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. maj 2018 kl. 8.30

Hej Dot Hildebrandt Husum

Alle planter har jo – foruden det danske navn – et navn på latin. Så et kejsertræ er faktisk det samme som et Paulownia tomantosa.

Da jeg i sin tid så kejsertræer for første gang, var det i Paris, og jeg spurgte selvfølgelig, hvad det var for et fantastisk træ og fik at vide, at det var et Paulownia. Først da jeg kom hjem til Danmark igen, fandt jeg ud af, at det på dansk hedder kejsertræ.

Og ja, en kejserbusk (Viburnum bodnantense) er noget andet end et kejsertræ. Når ekspedienten helst ville sælge dig en kejserbusk, skyldes det nok, at det var den, han kendte bedst og solgte flest af.

Om dit nys indkøbte træ faktisk er et kejsertræ? Det kan man ikke se, ud fra det billede, du har bragt. Men til din bemærkning om de små blade, vil jeg sige: Også du har været lille engang!

Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være et kejsertræ. Plantemanden blev jo klar over, at det var et kejsertræ/paulownia, du ønskede, og hvorfor skulle han risikere sit gode navn og rygte, ved at give dig noget forkert?

Giv lige dit lille træ lidt tid at udvikle sig i! Men hvis jeg var dig, ville jeg have plantet træet, så stammen var lodret. Jeg kan godt se, det så vil blive lidt ”sidetungt”, eftersom det kun har sidegrene til den ene side. Men så må man sørge for, at det udvikler sidegrene til de andre sider!

Med venlig hilsen

Doris Møller

P.S. Jeg kan på det varmeste anbefale en tur til Paris i april måned. Byen er blå af kejsertræer og lyserød af judastræer. Og nå, ja, når vi er ved det: Tag evt. også til Madeira i april måned. Der er i hovedbyen Funchal en helt fantastisk allé af jacaranda-træer!

P. P. S. Jeg synes ikke, at sammenligningen med hyld holder. Hyld gror som ukrudt i Danmark, hvorimod et kejsertræ i Danmark befinder sig på sin absolut nordligste grænse. Derfor kræver kejsertræet lidt omsorg og læ og et beskyttet sted.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. maj 2018 kl. 10.02

Jo det er et kejsertræ (Paulownia tomentosa) men det ser noget usselt ud , men det skal nok komme , nu ved jeg jo ikke hvornår billedet er taget , mit eget kejsertræ er lige sprunget ud , kejsertræets blade er utroligt store , du må ikke beskære det de første år , grenene er meget skøre og brækker let af .
Blomster knopperne dannes om sommeren og overlever kun i milde vinterer , springer ud før løvspring . et storslået syn med alle de blå blomster .
Det behøver man ikke at tage til Paris for at se , der står et 20-30 meter højt flot kejsertræ ved indgangen til botanisk have som er et tilløbsstykke når det blomster .
Men det kan også blive et irriterende ukrudt da det sender rodskud op rundt omkring i store mængder.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. maj 2018 kl. 10.23

Hej Svend Høst

Uden at forklejne det kejsertræ, du omtaler i Botanisk Have (i hvilken by?), vil jeg lige gøre opmærksom på, at der i Paris er i hundredvis af kejsertræer! Og når der så yderligere er i hundredvis af judastræer, så er det altså pragtfuldt, når de blomstrer.

I Aarhus kan vi også godt være med! Der er ganske vist ikke et kejsertræ i Botanisk Have i Aarhus, men derimod i Forstbotanisk Have – hvis ikke det er gået ud. Det så lidt sølle ud, sidst jeg var der.

M.v.h.

Doris Møller

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. maj 2018 kl. 10.57

Botanisk. Have i København , ved indgangen ved Nørreport , der er flere rundt omkring i hovedstaden , der var ikke meget at se i Paris i år , alle blomsterne blev ødelagt af den sibiriske kulde der lagde sig over Europa i Marts måned . Ja det må være flot at se flere 100erede kejsertræer i blomst, træet er forøvrigt opkaldt efter en hollansk prinsesse .

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. maj 2018 kl. 21.44

Dit unge Kejsertræ ser ganske normal i på denne tid. Det er en langsom starter. Min lignede dit(grim og skæv) men nu har det taget fat: 2m skud lige op i luften og ligner et kraftigt hyldetræ. Toppen er visnet, da det ikke modnede af inden vinter. Det er Kejsertræets svaghed. Jeg lader de skæve grene ved bunden sidde til vi ser, hvad det vil i løbet af sommeren.
Hilsen
Anne Marie

7 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: M, 3. september 2018 kl. 23.28

Slettet af administrator 25. april 2019 kl. 9.50.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. september 2018 kl. 17.11

Du må have et super-duper træ , normalt vokser et kejsertræ med ca 40-60 cm om året , og det er i mere varmere klima end vores .

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. september 2018 kl. 20.07

Det vokser let 1-2m på en sommer. Især her på sandjord.
Anne Marie

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. september 2018 kl. 9.44

Ja store ældre kejsertræer vokser 1-2 m eller mere om året , men ikke , mener jeg , nye 1- 4 årige træer , som typisk vokser med 40- 60 cm om året , det er min erfaring .

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. september 2018 kl. 11.45

Beklager, det ved mine toårige træer ikke....Jeg har set flere, der gror som hyld i de første år. Som ældre bruger de energien på at blomstre. Længdevæksten stopper, når blomsterknopperne dannes.
Anne Marie

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 15. januar 2019 kl. 12.10

Tusinde tak for jeres indlevende svar.. Jeg skal da lige love for at mit tog revanche i vores varme sommer. MEGET store blade, - 50 - 60 cm, - men forventer selvfølgelig ikke blomster foreløbig...
Mathias, - tak for løn af dit billede. Dit lignede pludselig meget mere et kejsertræ, men begynder at tro på at mit også vil komme efter det....
Igen; Tak for jeres indput. Overvejer Paris og Madiera.. :)
Med venlig hilsen
Dot

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. august 2019 kl. 13.21

Mit 4 årige kejsertræ (Paulownia tomentosa) havde alt for mange nye skud på stammen nær jorden , så jeg klippede dem af helt inde ved basis , satte 2 af skudene med 1 blad i potter med grusblandet jord som stiklinger , med en klar plastpose over , der kom hurtigt flere blade på og nu er der rødder på , det havde jeg ikke regnet med .................en hurtig måde at formere kejsertræ på.......

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. august 2019 kl. 16.13

Mange planter er meget lette at tage stiklinger af og nemme at få til at gro.

For nylig så jeg, at en af de pinde, som jeg havde sat for enden af en række persille, da jeg såede frøene, var begyndt at sætte blade og blomsterknopper. Det er der i og for sig noget usædvanligt i. Det sker tit, hvad enten jeg bruger pinde fra forsytia eller sommerfuglebusk, eller hvad jeg nu har. Men denne pind stammede fra tilbageskæringen af min syriske rose, og pinden havde dannet rod, selv om der har været tørke i flere uger i sommer.

Jeg kunne ikke lade være med at grave pinden op og plante den i blomsterbedet, selv om jeg ikke havde nogen som helst planer om flere syriske roser. Pyt! Det varer et stykke tid, inden den kommer til at fylde en masse. Jeg finder nok en plads.

M.v.h.

Doris Møller

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. august 2019 kl. 16.27

Jeg vidste godt af egen erfaring at syrisk rose er nemme at stiklinge formere , men så let troede jeg ikke at det kunne være , var det tidligt forår , det skal da prøves ................

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. juni 2020 kl. 23.41

Det som Doris Møller skrev i indlæg 14 skulle efterprøves , så da jeg beskar syrisk roser i januar , så blev afklippet brugt som stiklinge direkte i jorden , 20 - 25 cm lange stiklinge tykkere end blyanter , og sat med 2 knopper over jorden , 8 ud af 10 er nu begyndt at skyde så det virker åbenbart..................

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. juni 2020 kl. 7.28

Hej Svend Høst

Ja! Min pind af syrisk rose er der også fortsat liv i – på trods af blæst, nattefrost og tørke i forårsmånederne. Nu må jeg se, om den selv vil forgrene sig. Ellers må jeg jo hjælpe den ;-)

M.v.h.

Doris Møller

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Jensen, 14. juni 2020 kl. 23.46

Nu er det ca. 15 år siden at vi plantet vores "lille" kejser træ.
Efter at vi havde været i botanisk have.

Vi plantende vores i læ men også i lidt skygge. Vores træ voksede meget langsomt og vi så ofte på det og tænkte det bliver da aldrig til noget.

Nu har vi et meget stort flot træ. Så hver dag vi kikker ud. Smiler og tænker: se nu du blev til noget. :-)

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Jensen, 14. juni 2020 kl. 23.46

Nu er det ca. 15 år siden at vi plantet vores "lille" kejser træ.
Efter at vi havde været i botanisk have.

Vi plantende vores i læ men også i lidt skygge. Vores træ voksede meget langsomt og vi så ofte på det og tænkte det bliver da aldrig til noget.

Nu har vi et meget stort flot træ. Så hver dag vi kikker ud. Smiler og tænker: se nu du blev til noget. :-)

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Jensen, 14. juni 2020 kl. 23.46

Nu er det ca. 15 år siden at vi plantet vores "lille" kejser træ.
Efter at vi havde været i botanisk have.

Vi plantende vores i læ men også i lidt skygge. Vores træ voksede meget langsomt og vi så ofte på det og tænkte det bliver da aldrig til noget.

Nu har vi et meget stort flot træ. Så hver dag vi kikker ud. Smiler og tænker: se nu du blev til noget. :-)

Nyt svar til emnet »Kejser træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kejser træ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider