Forum

Højbede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 13. maj 2018 kl. 12.24

Hej

Hvordan beskytter bedst mine højbede så de holder mange år?
Træbeskyttelse holder vel ikke længe?
Hvis jeg pakker det ind i plastik kan det ikke komme af med den vand og fugt der trænger ind under plastikken.

Hvad har I gjort?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. maj 2018 kl. 19.16

Hej Axell A.

Du vil gerne vide, hvad vi har gjort.

Tjah, i dette forum, på denne økologiske hjemmeside, mener en del, at et højbed ifølge definitionenen ikke nødvendigvis er højt, men derimod dybt eller snarere dybtmuldet. Så derfor er der muligvis slet ikke behov for nogen træramme til at holde sammen på jorden.

Men vi er også nogle, der har opdaget, at sproget forandrer sig, og at et højbed nu om dage muligvis er det samme som en plantekasse – evt. en plantekasse uden bund.

Eftersom man på en økologisk hjemmeside forsøger at skåne miljøet mest muligt, kommer det naturligvis ikke på tale at bruge nogen som helst kemikalier til træværket – og det er uanset, om plantekassen bruges til spiselige ting eller til blomster.

Den løsning, som du nævner, med plastic pakket om træværket lyder ikke sund for træet, og det vil heller ikke pynte på din have!

Jeg har i år lavet en enkelt træramme på 1 gange 1 meter om et lille bed. Jeg kunne ikke drømme om at behandle træet.

Jeg har to kompostkasser af såkaldte højbedsrammer, og alle disse rammer er naturligvis ubehandlede. Jeg vil skyde på, at de holder i mindst 7 år, inden jeg må anskaffe nye. Det er selvfølgelig kun de nederste rammer, der rører ved jord, men de er jo alle udsat for vind og vejr.

Jeg håber, at ovenstående var en hjælp ;-)

Med vanlig hilsen

Doris Møller

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 13. maj 2018 kl. 19.31

syv år er jo da alligevel en del mere en et til to år som nogle siger.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. maj 2018 kl. 20.49

Jeg har hævet mine højbede (anlagt oprindelig i jord niveau) med et ubehandlet lærketerrassebræt i 2010 og 2011. Der ser ikke ud til at være aldersdomstegn endnu.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 13. maj 2018 kl. 21.39

ok. Mine er lavet af brugte ubehandlede pallerammer. Så vel ikke så holdbart som lærketræ.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. maj 2018 kl. 10.13

Skæg for sig og snot for sig.!
Et højbed er et højbed og en palle-ramme er en ramme ... lavet til at holde godset på plads på en EUR palle.
Palle rammen er IKKE egnet til jordkontakt, som du selv er inde på Axell - det vil mange andre 'morderne danskere' erfare om får år. ;)
Palle rammerne er lavet af det billigste træ/dårligste træ = kort holdbarhed.
Men da du nu har investeret i herlighederne, kan du måske lave et forsøg med, at brænde overfladen så den lige bliver sort. Varmen ødelægger - så vidt som jeg har forstået det - de sukkerstoffer som svampene søger i træet.

Generelt er træets holdbarhed afhængig af lagringen. I gl. dage ventede tømrer/snedkerne altid 5 år inden de gik i stakladen for at hente træ til nye døre og vinduer.
Tunge tørre træsorter holder længst.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 14. maj 2018 kl. 10.24

ok. Ja, det kunne måske være en ide at svide træet. Det er da en nem og ugiftig metode.

Nyt svar til emnet »Højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Højbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider