Forum

Kan man sprøjte uægte syrener bort?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jean Seeberg, 21. maj 2018 kl. 12.56

Jeg har en uægte syren som står mellem to betonmure som står med en afstand på under en meter. Rodnettet vokser så meget at de nu er begyndt at trykke den ene mur væk. Pga. den meget snævre plads er der tale om en massiv rødklump, som er umulig at grave eller rykke op, så mit spørgsmål går på om jeg kan sprøjte syrener væk, så rodklumpen med tiden vil rådne væk.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. maj 2018 kl. 15.50

Prøv at læse vilkårene for dette forum Jean

Klip den helt ned og fjern alle nye skud så snart de kommer frem resten af sommeren Til efteråret dækker du med lystæt materiale og hvis der stadig er kraft i rodnettet til at løfte afdækningen skærer du igen alt ned og dækker igen

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. maj 2018 kl. 17.10

Hvad er en uægte syren?
Jeg kender til de naturlige syrener, der vokser i skov og hegn, og i mange haver.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. maj 2018 kl. 22.42

Tror i virkeligheden, at han mener en ægte, altså en rodægte - inklusive rodskud :)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Seeberg, 22. maj 2018 kl. 0.51

Hej. Tsk for svar. Når jeg skriver "uægte" mener jeg at den ikke er med en stamme, men med mange rodskud. Havde den bare været en "ægte" med en stamme havde jeg ikke haft problemet. Har iøvrigt flere syrener i haven i forskellige farver, og de er alle kønne, ægte som uægte. Jeg kan også sige at jeg ikke har brugt gift i haven i 25 år, så det er ikke gift jeg foretrækker, men jeg har forsøgt at grave den op, men umuligt, så derfor spørgsmålet om man kan få roden til at dø, så den kan rådne op.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 22. maj 2018 kl. 13.13

Du kan evt. forsøge at fjerne så meget som muligt af jorden med skovl, rive og kost. Dernæst overhældes rødderne med rigelige mængder kogende vand, så rødderne blancheres og dermed ikke kan skyde.

Hvis der er plads mellem dine to mure, kan du også forsøge at skære dem ned til jordhøjde, og dernæst ugentligt i en sommer eller to køre over dem med en rotorplæneklipper, der vil tage nye skud, og dermed udsulte planten.

Du kan evt. også spørge din planteskole til råds.

Sprøjtemidler må ikke anprises i dette forum.

Nyt svar til emnet »Kan man sprøjte uægte syrener bort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan man sprøjte uægte syrener bort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider