Skrevet af: Philip S., 21. maj 2018 kl. 18.21
Kære havekyndige
Vores bøgehæk fra 2011 står flot på nær den ende der vender mod vores indkørsel med stenbelægning. Den har skrantet i den ende i nogle år, men nu er en plante død og 2-3 stykker lader til at være på vej den samme retning. Jeg kan se at flere bøgehække lider samme skæbne nu her efter jeg er blevet opmærksom på det. At enden af hækken mod vej / belægning slet ikke trives som resten af hækken. Er det et velkendt fænomen? Mit oplagte bud var at det skyldes vandmangel fordi regn måske løber væk fra hækken hen over belægningen i den ende, og jeg har tænkt mig at gå i gang med at vande hækken i den pressede ende, og se om det hjælper. Vi salter / ukrudts-sprøjter ikke nogen steder. Grunden til dette indlæg er at jeg blot gerne lige høre jer om årsagen i virkeligheden er en anden end den med regnen, eller om der er andre årsager der også spiller ind, inden jeg erstatter den / de døde planter med nogle nye?
Vh Philip
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. maj 2018 kl. 21.38
Det kunne lyde som en hanhund kommer forbi en gang imellem. Den markerer altid på hjørner og endeplanter i en række.
Anne Marie
Skrevet af: Lars Holt, 21. maj 2018 kl. 21.38
Bliver der aldrig saltet på vejen?
Prøv at vedlægge et billede.
Skrevet af: Philip S., 22. maj 2018 kl. 9.01
Kære Anne Marie og Lars
Tak for jeres svar.
Det med hanhundene har jeg ikke lagt mærke til, men det kan da godt være. Det må jeg holde øje med.
Lars, ved nærmere eftertanke, så saltede jeg to gange i indkørslen her denne vinter, men det er sket ret sjældent siden hækken blev sat i 2011. Der bliver saltet på selve vejen af kommunen, men ikke på fortorvet, så der er saltet tættere på den ende af hækken der mistrives, men som nævnt kun meget begrænset. Kan det være nok til at ødelægge dem?
Jeg har vedhæftet et billede af hækken og glæder mig til at høre hvad I tænker.
Vh Philip
Skrevet af: Lars Holt, 23. maj 2018 kl. 11.04
Det er ikke saltskader fra vejen, men kan godt være fra din egen saltning af indkørslen.
Undgå salt! skrab sneen væk, og spred grus eller aske.
Salt er let opløseligt, så jorden skal spules godt igennem, inden du planter igen. Men udskift alligevel med en god jord i plantehullet.
Jeg tror ikke, at det er hunde, for så havde det nok kun været en eller to stammer, det var gået ud over.
Skrevet af: Bo G., 24. maj 2018 kl. 13.40
Som supplement til det, Lars skrev, så kan man godt salte med andet end almindeligt vejsalt. Man kan salte med magnesiumklorid, der er meget bedre for planterne. Det kan købes forskellige steder.
Derudover kan man også bruge det til at lave magnesiumolie af til egen indsmøring, hvor det også er godt!
Skrevet af: Claus K Madsen, 24. maj 2018 kl. 16.11
Man skulle tro at kantstenen i indkørslen beskyttede mod saltskader den vej fra. Medmindre altså Philip spreder saltet meget upræcist.
Jeg tænker på om indkørslen på et tidspunkt er blevet flyttet eller indsnævret. Hvis indkørslens venstre side oprindeligt har flugtet med huset hele vejen så er der måske stadig stabilgrus eller andet ubehageligt under de første planter i hækken.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.