Forum

Hvilken plante er det der skyder her?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 21. maj 2018 kl. 19.08

Hvilken plante er det der skyder her?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 21. maj 2018 kl. 19.09

.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias Perquin, 21. maj 2018 kl. 19.26

Det er Japansk Pileurt som er en invasiv art og anbefales bekæmpet, trods sit ret smukke udseende.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. maj 2018 kl. 19.29

Enten japansk eller kæmpepileurt. Begge på listen over invasive planter, som kræver ihærdig vedholdenhed at slippe af med mst.dk/natur-vand/natur/national-naturbeskyttelse/invasive-arter/hvad-kan-jeg-selv-goere/bekaempelse/bekaempelse-kaempe-pileurt/

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 21. maj 2018 kl. 19.32

Tak!

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. maj 2018 kl. 21.37

@Jan E

Ja, den er da bare een af de allerledeste, så du må hellere læse Vibeke Dyrsts links.

Det ser ud til, at du er så heldig, at den står i et bed i græsplænen, og så kan du jævne det hele med jorden med græsklipperen.
Pas meget på med ikke at sprede eller flytte rødder over i et andet bed.
I midten vil der nok være en omfattende rod, som år efter vil kunne sende underjordiske rødder flere meter ud, før de dukker op som nye planter og straks skal fjernes i et spadestiks dybde.
Jeg har selv for anden gang sådan en pileurt, som jeg kriges med på andet år. Den første havde stået en del år, og den blev ved med at sende nye rødder ud, indtil jeg gravedede moderroden i midten op med en rendegraver. Jeg fyldte otte baljer med rødder.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 22. maj 2018 kl. 8.10

@Jakob
Den vokser op igennem en stor bunke marksten vi har liggende, som et "bed".
Gad vide hvor dælen dén lige pludselig er kommet fra :)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 22. maj 2018 kl. 12.11

@Jan E

Jeg aner heller ikke, hvor min nr 2 er kommet fra. Hvis de er begyndt at sprede sig ved frødannelse, så kan det blive meget grimt for hele landet.
Men du skal altså flytte en masse marksten på sækkevogn, før du kan begynde rodbehandlingen.
Du er dog stadig nok heldig, at det er i plænen og ikke op langs naboens stakit, hvor der måske også er trærødder osv.
Hvis det er det første år, du ser den, så er rodsystemet i midten nok heller ikke særlig stort endnu.
Du ønskes en god og nådesløs spadekampånd herfra. :-)
Jeg håber, at du vender tilbage senere og fortæller om slagets gang.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 22. maj 2018 kl. 12.48

Jeg fjernede moderrødder i en forekomst i græsplænen for mere end 10 år siden. Trods ihærdig græsslåning er der stadig nye skud, der dukker op. Men de synes at være få, her mange år efter. Med tiden må den vel give op. Sejlivet er den i hvert fald.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. maj 2018 kl. 10.46

Min fornemmelse af planten er, at dens sideudløbere ikke skal blive mange centimeter høje, før de styrker roden. Derfor, selvom det er i plænen, vil jeg stadig stikke ned med spaden for at få noget rod med op.

Og hvis nogen skulle dumme sig og tænke åh pyt, den kan altid få lidt roundup, så vil jeg gerne advare af mere end princip eller efter adfærdsregler. Sandsynligt vil det slet ikke virke, men kun give planten endnu mere tid til at vokse og sprede sig.

Nyt svar til emnet »Hvilken plante er det der skyder her?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken plante er det der skyder her?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider