Forum

Spis ukrudtet og bliv gourmet:-)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2018 kl. 20.10

Hej
Vi har spist "fornemt" på en rejse til Island og Færøerne. Den lille maleriske portion mad (jeg plejer at kalde det "malet mad" var pyntet med små topstængler af fuglegræs, spæde blade af Tropalæum og smukke røde blade af Salix. Tjeneren så lidt fornærmet ud, da jeg sagde at vi nu måtte hjem og spise ukrudt i fra egen have . :-). Tror slet ikke at hun vidste at det til dels var ukrudt. Det smagte iøvrigt ok. Så prøv bare at servere en rabarber dessert med Salix blade og lammelår med Tropalæum og fuglegræs.
Ingeborg.
Efter en uge i barsk og øde natur, selvom det var gønt, var det næsten overvældende at komme hjem til en frodig have.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. maj 2018 kl. 7.00

Ja, det er en god ide at spise ukrudtet, men jeg dyrker det helst ikke i min egen have.

Hvor finder man så mælkebøtter, brændenælder og skvalderkål?

Tjah, kommunen har ikke længere mandskab til at holde parker som før i tiden, så der er masser af ukrudt. Men man skal virkelig passe på med, hvor man plukker det. Jeg plukkede engang spæde mælkebøtter til salat ved en hæk i et lidt afsides hjørne i en park.

Hvor blev jeg syg af den salat! Jeg havde naturligvis skyllet bladene grundigt. Men et eller andet var der galt med dem.

Siden har jeg så fundet ud af, at mænd elsker at tisse ved en hæk ;-)

M.v. h.

Doris Møller

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2018 kl. 9.42

Ja, man skal kun spise det, man med sikkerhed ved ikke er behandlet med pesticider, tis fra dyr og mennesker osv. Men jeg har masser af den slags ukrudt i min have. Gad vide, hvor restauranterne har deres ukrudt fra?
Mælkebøtteblade er for bitre, men som et barn født i 1940 har jeg da spist spinat af brændenælder, som min mor møjsommeligt plukkede i skoven.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Spis ukrudtet og bliv gourmet:-)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Spis ukrudtet og bliv gourmet:-)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider