Forum

Hjælp til græsplæne v.1

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars F., 1. juni 2018 kl. 10.26

Hej alle,

Jeg fik anlagt græsplæne for et års tid siden, og det har desværre ikke været specielt vellykket.
Én af mine udfordringer er disse, som jeg ikke helt ved hvad er, ej heller ved hvad jeg skal stille op med.
Billeder kan findes herinde:
www.dropbox.com/sh/8dmjydm8q6xl62z/AABiSaVpdUinghzRaOCrNMZ4a?dl=0

Som det ses, så vokser de mere til siden end op, hvorfor min græsslåmaskine ikke gør ret meget ved dem. Samtidig kommer de til at skygge omkring sig selv, så der er blot et hul uden græs.
Hvad skal jeg stille? Skal jeg gennemgå hele haven og rykke disse op?

Min situation er den at jeg gerne vil have en flot, grøn græsplæne med græs i.

På forhånd tak for hjælpen.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 1. juni 2018 kl. 16.55

Jeg vil anbefale at tage det roligt. Sidst i august vil jeg vertikalskære, efterså og topdresse.
Man får ikke en flot græsplæne bare sådan, det kræver noget arbejde og lidt græsfrø og lidt gødning og tid og ikke mindst vand (men ikke for meget) som det ser skidt ud med lige nu.
Mvh

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars F., 4. juni 2018 kl. 22.58

Hej H. Christensen,

Tro mig, jeg har både eftersået (flere gange) og for nyligt givet et lag topdressing. Jeg har også for nylig spredt kalk i hele haven, fodi PH-værdien var nede omkring 5.
Jeg er dog blevet fortalt at plænen gerne skal være min. 3 år inden man bruger en vertikalskærer?

Er det en form for afgrøde? Vores grund er på et område der tidligere har været mark igennem mange år.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. juni 2018 kl. 23.49

Det er en ukrudtsgræs af en art. Hvis du kan tage et billede af et aks er der måske nogen der kan identificere den.
Generelt kan du genere krybende ukrudt i plænen en del ved at rive plænen inden du slår den så det bliver løftet op. Du kommer nu nok ikke helt af med det uden at fjerne planterne fysisk.

Nyt svar til emnet »Hjælp til græsplæne v.1«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp til græsplæne v.1

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider