Forum

Strøtanker i sommervarmen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. juni 2018 kl. 7.13

Sidst i april konstaterede jeg, at foråret i år var ca. 3 uger forsinket i forhold til sidste år. Grundlaget for vurderingen var godt nok lidt spinkelt. Men alligevel: Sidste år sprang de to første kameliablomster ud den 9. april, men i år skete det først den 30. april. Der må have været massevis af andre eksempler, men kameliablomsterne havde jeg notater om.

Sidst i maj konstaterede jeg, at sommeren i år kom tre uger før normalt. Igen er grundlaget lidt spinkelt: jordbær. Jeg plukkede de første modne jordbær i de sidste dage af maj. Før i tiden skulle man hen sidst i juni, før man kunne plukke modne jordbær på friland. I de 7 år, jeg har haft have, har jeg godt nok oplevet, at jordbærsæsonen starter tidligere – måske omkring den 15. juni. Men aldrig så tidligt som i år.

Det er en ganske usædvanlig havesæson, vi har oplevet indtil nu. Har I andre tilsvarende erfaringer?

M.v.h.

Doris Møller

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juni 2018 kl. 8.48

Jeg havde i forvejen valgt anderledes for årets haveprogram. Det betød nul såning i vindueskarme eller andet sted. Vi rejste til Island og Færøerne i 12 dage, fra 10.-19. Maj. I den tid havde vores æbletræ blomstret og i går var de første frugter at skue.
ALT var bare eksploderet i den tid vi havde været væk og efter tiden i den barske natur, som jeg er vild med, er det som om jeg har sprunget en hel måned over. På Island oplevede vi 4 årstider på samme dag. Fra sol til sne og hagl og til regn og tæt dis.
Må jeg be' om ganske almindeligt DANSK VEJR PLEASE!
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juni 2018 kl. 11.12

Ja, marts var så kold, at der ikke som sædvanlig kunne sås udendørs.
De tidlige kartofler blev lagt 14 dage senere, end normalt.
Men vinen sprang ud 3. maj, og det er 5 dage tidligere, end normalt.
Og nu er den begyndt at blomstre, ca. en måned tidligere end sædvanligt.
Vi er i gang med at spise de første ærter og trods den sene lægning skal vi i gang med at spise af de nye kartofler - de middeltidlige blomstrer nu.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. juni 2018 kl. 11.18

Det samme her, både blomster, kartofler og ærter er længere fremme end vanligt.
Til gengæld vil min salat ikke, det var for koldt da jeg såede første gang, og nu er det for varmt. søreme ikke nemt at gøre mig tilpas.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 5. juni 2018 kl. 22.20

Jeg og børnene lavede hyldeblomstsaft i søndags. Husker det som om, at det plejer at være omkring Sankt Hans, at hylden blomstrer.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juni 2018 kl. 22.38

Jeg sår salaten i kælderen, og først når de er spirede, kommer de udenfor.

Nyt svar til emnet »Strøtanker i sommervarmen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Strøtanker i sommervarmen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider