Forum

Flytning af ung bøgehæk midt på sommeren

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Yousof Tahtah, 27. juni 2018 kl. 14.30

Hej,

Jeg vil gerne opdele min lille have, med at bruge nogle bøgehæk som skillevæg. Eftersom jeg er utålmodig tænker jeg at jeg gerne vil flytte nogle nuværende bøgehæk planter, som jeg plantede som barrodsplanter omkring november 2016. Altså snart 2 år gamle.

Disse planter er nu ca. mellem 80 – 100 cm, men de er overhovedet ikke så forgrenet og ser stadigvæk små ud, stammen er nok ca. 2-4 cm. De gror nok hellere ikke så godt, der hvor de er plantet. Og min vurdering er den at, de stadigvæk er så unge at det ikke er den store omvæltning at flytte dem og kan nok få det meste af rodenettet med.

Men inden jeg kaster mig ud i det vil jeg bare høre om planterne har en chance eller ej, hvis jeg flytter dem nu midt i sommeren.

Min egen rationale er den, at hvis man får en stor klump med, så kan de ikke mærke at de er blevet flyttet (?) – Men selvfølgelig så ved jeg godt at jeg rent teoretisk ikke kan få en helt klump med.

Et andet alternativt er, at jeg bruger nogle af mine ligusterhække, de blev plantet omkring maj 2016, og nogle af disse planter er 100-120 cm og meget tæt forgrenet.

Noget helt andet:
Så søger jeg lidt inspiration; Jeg har en ligusterhæk der omkredser, vil det være mere idylisk at så bruge en bøgehæk som skillevæg eller skal jeg holde det hele streamlinet og bruge liguster som skillevæk eftersom jeg har ligusterhæk som omkredser haven.

Bøgehæk planterne er nogen jeg har plantet ved forhaven..

Kan godt uploade nogle billeder 

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. juni 2018 kl. 19.07

Vent til efteråret med at flytte hække.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. juni 2018 kl. 20.23

Ja, jeg tror heller ikke at dine hækplanter (begge slags) vil overleve en omplantning nu. Det er simpelthen for tørt og varmt. Vent til efteråret. ;)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. juni 2018 kl. 22.24

Hej Yousof
Normalt flytter vi ikke på bøgeplanter før efter 10. november, de er ikke afmodnet før - og alternativet kan være at nogle af planterne, måske alle, vil dø i løbet af de kommende 2 år.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yousof Tahtah, 28. juni 2018 kl. 12.28

Hej,

Jeg ved godt at man helst skal flytte hækken til efteråret. Men savner lidt nuancer om, hvad der taler for at hækken stadigvæk godt kan overleve - tænker det er ikke helt umuligt.

Og forstår ikke, hvorfor at hækken er i risiko 2 år efter flytningen?
Rent logisk; hvis den springer ud til næste sommer igen og har dermed gennemgået en cyklus i dens planteliv, hvorfor skulle den så dø næste sæson, pga. den blev flyttet for 2 år siden. Giver ikke meningen, forklaring bedes.

Som sagt det er yngre planter

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. juni 2018 kl. 17.14

Hej Yousof Tahtah

Forklaringen er, at der er opadgående vand-bevægelse og nedadgående næringsopsamling i bøgeplanterne - intensiteten er årstidsafhængig med et lavpunkt mellem 10. november og slutningen af februar. Planterne forstyrres mindst hvis de flyttes i denne periode.

Det gælder stort set altid, at rødderne tager lidt / meget skade af at blive gravet op og plantet igen. Hvis man graver en bøgeplante op i vækstsæsonen er der risiko for rødderne ikke kan optage nok vand til bladene og de unge skud. Resultatet bliver, at bladene visner længe inden det er naturligt for bøgeplanten.
Hvis det sker kommer der ikke næringsophobning (sukkerstoffer) fra bladene og ned i roden ved vælkstsæsonen afslutning, og planten får svært ved at få energibeholdningen til at række til at sætte nye blade næste år.
Så selv om dine bøgeplanter har klaret én omplantning er det ikke sikkert, at de vil klare omplantning nummer to på denne årstid.

Derfor: Lad planterne stå hvor de er indtil 10. november, så de kan samle mest muligt energi sammen i rødderne og flyt dem så - præcist som Lars Holt og Boi Jensen anbefaler.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Flytning af ung bøgehæk midt på sommeren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flytning af ung bøgehæk midt på sommeren

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider