Forum

Spare på vandet- udnytte vandet

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2018 kl. 9.25

Hej
I øjeblikket sparer vi på vandet, hvor vi kan. Jeg har siden vi havde hund vænnet mig til at skylle/vaske hænder meget ofte. Nu har vi et vandfad stående i køkkenvasken og hver sjat vand hælder jeg i en spand. I går blev det til 3 spande vand + 1 fra madlavning, skyl af grøntsager og kartoffelskræl. Det gør jo ikke noget at vande med den slags forurenet vand i buske og blomster.
Det samme ved bruser, hvor det kolde vand samles i en spand.
Min mand griner af mig og spørger om det næste bliver at vi skal ud og tisse i hækken? Så vi sparer skyllet :-). Hvorfor ikke?
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2018 kl. 10.13

@Ingeborg.
Tag ham på ordet og lav et skema til ham over planter der mangler gødning ;) Den fås ikke meget bedre, og spiser I økologisk, så er det jo rigtigt fint.
... Og har i problemer med råvildt, vil stoppe hvis han tisser i haven!

Men spøg til side.
Spare på vandet behøves der ikke i DK. Vand er billigt og findes i rigelige mængder (der kan være problemer med forurenet grundvand. Men det er en anden snak)
Vandafledningsafgiften giver et forvrænget billede af virkeligheden.
For det første, at vores husholdninger er voldsomt forurenende og rensningsanlægene hårdt belastede og for det andet, at vand er en knap og dyr ressource.
Vi skal selvfølgelig ikke fråse med vandet.

Når jeg ser haverne i villakvarteret med unge mennesker og deres børn og mangler lyden af vandplaskende leende små unger kan jeg godt undres og blive lidt trist. Da mine egne børn var i den alder, var vandet en daglig og naturlig del af sommerdagene i haven. Der blev ikke brugt noget tilsætning i vandet, som jeg kan se der idag sælges med havebassiner og vandet blev skiftet hver dag!!
Det vil udhule familieøkonomien hvis det blev gjort idag og det er vel - eller bliver vel - et problem, at de familier med havebassiner til ungerne idag anvender disse rensnings- og klaringsmidler i bassinerne for spare på vandregningen og som så måske blot hældes ud i haven.
Om det bliver et problem for grundvandet i fremtiden, ved jeg ikke. Jeg aner ikke hvad disse midler består af eller om de neutraliseres på vej ned.
Så der er ikke noget skidt, at det ikke er godt for noget og det er måske meget godt, at der ikke idag er ret mange børnefamilier med havebassiner til ungerne.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2018 kl. 11.30

Det er så heller ikke for at spare på vandet som sådan, men de liter jeg hermed redder til havevanding, fremfor at betale afledningsafgiften.
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. juli 2018 kl. 11.33

Her er det ingen hemmelighed, at jeg tisser i haven! :) - i al fald, når det er så tørt, som det er nu. Og mine tomatplanter og hokkaidoplanter har den smukkeste grønne farve.
Vi er blevet 'så forfinede' i det seneste århundrede, at vi har glemt, hvor god en gødning urin er. Det er lidt upraktisk for kvinder, at 'dosere' i bedene, - men vi andre kan gøde ret præcist.
Skrællevandet kommer gerne i komposten, så kan ormene bedre tygge maden.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2018 kl. 11.37

Altså , den er svær at redde ud. Jeg mener at jeg har betalt for det vand jeg på den måde redder til havevanding, fremfor at hælde det i kloakken.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2018 kl. 13.32

@Ingeborg.
Det er da slet ingen dårlig idé at spare på vandet og hos os ville det spare meget vand, hvis vi installerede el-vandvarmere ved vaske i køkken og bad.
Der er langt fra naturgasanlæget til vaskene og meget vand løber ud inden der kommer noget som er varmt.

Bortset fra det, så kan der opsættes et lille pictogram de steder der skal tisses så ingen planter får for lidt og ingen for meget :)
Det sidste århundrede er nok en overdrivelse JR. F.

Denne udsendelsesserie fra NRK giver et eksempel på målrettet udnyttelse af husets naturlige ressourcer :)
(spol 4 min. ind i udsendelsen)
tv.nrk.no/serie/hagebruk/FOLA01009778/28-03-1978

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. juli 2018 kl. 23.51

Jeg må indrømme, at jeg tisser på min "New Dawn" rose, når jeg skal i haven.

Det der med at øse badevandet op i wc-et fik jeg nok af, da vi i flere år havde et defekt afløb, så alt med bad & vask resulterede i et meget oversvømmet badeværelse. Det var trælst! Jeg stod med et stort fejeblad og øste op i spande. Eller med vores mikrosiddekar: øste spande op i wc-et.

Engang havde vi ikke vand i tre uger pga af en revnet vandledning, det var endnu mere trælst! (Vi lånte vand i dunke fra naboen). Og at vaske gulv i myggelarvebefængt regnvand... Ja. (Jeg siede det dog først, men det skulle op at koge).

Mvh
Tine- som tisser på rosen

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2018 kl. 20.01

Det er ikke så meget for den sjat gødnings skyld ...... og da slet ikke nu, hvor det er så tørt, men mere for at spare vandet til toiletskyl.... altså 4 liter mere til vanding i haven pr. Tissetår :-) og det gange 3-4 gange dagligt....... mange bække små osv....
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 7. juli 2018 kl. 3.38

Pas på med at tisse samme sted.

Jeg har en erfaring med en klematis. Den stod et sted hvor den gerne skulle udvikle sig stor og flot.
Så jeg tissede her alt for ofte. Og i dag 15-20 år efter er den stadig hæmmet og giver kun usle blomster og blade.

Så rundt i haven og ikke gro fast bestemte steder.

Nyt svar til emnet »Spare på vandet- udnytte vandet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Spare på vandet- udnytte vandet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider