Forum

Bananplante – stiklinger?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Evi Jensen, 19. juli 2018 kl. 16.43

Hej alle, vi havde sidste efterår en knold af en bananplante med hjem fra min fars have i thailand. Den er nu blevet pænt stor, som i kan se på billedet.
Den står indenfor ved et stort vinduesparti, får godt med vand og sol og ser også ret tilfreds ud, synes vi.
Men i min frs have skød der hele tiden nye små stiklinger op omkring planterne, og det kunne jo være lidt sjovt, hvis vores også ville gøre det - man ville i så fald aldrig være nød til at komme med kedelige værtindegaver mere, en lille bananplante og geden er barberet.
Er der nogle her, der ved, hvad der skal til for at der engang vokser stiklinger op?
Og hvis nogle ved, hvordan man måske kan få den til at danne blomst og frugt, så ville det jo være helt fantastisk.
På forhånd mange tak - evi

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. juli 2018 kl. 9.49

Den vil med tiden danne sideskud , men det kræver nok at den bliver plantet ud på friland , indendøre får den alt for lidt lys , og vil aldrig sætte blomster eller noget der ligner bananer.
Der er en banansort fra Japan Musa Basjoo som kan gro på friland i Danmark , den vokser som en staude , som visner ned om efteråret og kommer igen om foråret , de kan i varme sommere give noget der ligner dværgbananer .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Evi Jensen, 20. juli 2018 kl. 12.11

Okey, tak skal du have. Jeg tror jeg beholder den indendørs alligevel - det er jo ikke bare en tilfældig bananplante, men én fra min fars have - og jeg har ikke haft kontakt til ham i 30 år, så den er lidt speciel for os.
Han siger, det er en elefantfodbananplante. De bananer vi spiste hos ham var 7-10 cm stor og tyk og havde kerner.
Hejhej, Evi

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. juli 2018 kl. 13.59

Havde for år tilbage en bananplante i en sydvendt stue med med meget store vinduer. Efter nogle år, kan ikke huske, hvor mange, satte den sideskud og efter et år eller 2 mere også blomster, som dog aldrig blev til frugt. Den første plante visnede ned og et af sideskuddene fortsatte.
Jeg gav den en lidt større potte og mere jord, hvert eller hvert andet år, samt skar sideskud af, med et nogenlunde lodret snit imellem sideskud og moderplanten.

Så det kan godt lade sig gøre indendørs.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. juli 2018 kl. 16.58

Det har været en Musa Basjoo bananplante du har haft , de sætter sideskud første år , det er den mest udbredte banan i DK , flere steder i det kystlune DK kan man om sommeren se disse bananplanter med en højde på mere end 3 m.
Lidl solgte dem sidste år , og min er nu mere end 2 m høj med flere sideskud.

Nyt svar til emnet »Bananplante – stiklinger?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bananplante – stiklinger?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider