Forum

Pris på græsfrø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Leon Ø., 21. juli 2018 kl. 21.13

Hvordan kan det være at græsfrø er så dyre? Jeg skal bruge ca. 30kg

Ved godt at græs findes i mange kvaliteter, men billigste kvalitet i DK antager jeg er sammenlignelig med billigste kvalitet i DE

Er det bare de sædvanlige opskruede DK priser? eller er det noget jeg overser?

Redigeret af administrator 22. juli 2018 kl. 16.42.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juli 2018 kl. 22.35

Der må ikke gøres reklame for firmaer i dette forum. Hvis du aktiverer din profil så man kan sende en privat mail til dig, kan du få en adresse i DE, hvor jeg har købt græsfrø de sidste 2 år. Mærkværdigvis er der dansk tekst på posen, så jeg går ud fra at det er danske frø. Husker ikke lige prisn for 15 kg
Ingeborg

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leon Ø., 21. juli 2018 kl. 23.06

Så skulle det være aktiveret. :)

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. juli 2018 kl. 7.15

Græsfrø solgt i Danmark er produceret i Danmark med danske lønninger og lønomkostninger i alle led. Lærer danskerne ikke snart at de høje lønninger vi tildeler hinanden giver højere priser på danske varer og tjenesteydelser. Når jeg ser på de priser på græsfrø, som nævnes ovenfor, så er frøet ikke steget så meget som lønningerne de sidste 20 år da jeg holdt op med at sælge græsfrø.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2018 kl. 8.39

@Villy Mougaard
Sjovt nok er det danske græsfrø jeg har købt fra et firma i Berlin.
Jeg købte samme frø for nogle år siden og har en flot græsplæne.
Ingeborg

Redigeret af administrator 22. juli 2018 kl. 16.43.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. juli 2018 kl. 10.56

Prisen på græsfrø er afhængig af mængde og frøblanding. Jeg ville nok forhøre mig om prisen i et havecenter eller en lille foderstofforretning, hvor de ofte sælger i 10 kg sække til en billigere pris. Der er også stor forskel på om man vil have en grovere græsplæne eller en golfbane. Endelig kan man ved udsæd af græsfrø i august-september halvere den anbefalede mængde, der fremgår af pakningen og få samme resultat.

Redigeret af administrator 22. juli 2018 kl. 16.45.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. juli 2018 kl. 11.13

Lige et indskud i samtalen: ;)

Som Villy M. ganske rigtigt skriver, så koster danske frø mere pga. dyrere omkostninger ved produktionen. Når det er sagt, så er Danmark stort set også den største græsfrøproducent i verden, til både græsplæner og marker (mener vi sælger ca. 90% af frøproduktionen til udlandet).

Men det er sgi lidt trist at se, at folk overvejer at købe frø (eller for den sags skyld kød eller andre produkter som DK selv har en produktion af) i udlandet for at spare nogle forholdsvis få kr. - specielt i et økologisk forum, hvor kvalitet, klima og bæredygtighed burde have en mere fremtrædende plads, uanset om det gælder frø, mad eller andre varer. :(

www.b.dk/nationalt/danmark-er-europas-skraldespand-for-billig-og-daarlig-mad

/Ayoe - med et eftertænksomt, skævt smil. ;)

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juli 2018 kl. 12.15

Leon, det meste af prisforskellen kan vel forklares med den danske moms.
Vær også opmærksom på at plænegræs er frøblandinger, så sammensætningen betyder selvfølgelig meget for prisen.
Lidt forenklet kan man sige at grove, kraftigt voksende, græsser er billigere at producere fine, bløde, langsomt voksende græsser.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leon Ø., 22. juli 2018 kl. 12.50

@Ayoe B. P. Når det græs som Ingeborg taler om er produceret i DK så kan det jo ikke være produktionsomkostningerne, der gør udslaget. Hvad der så angår bæredygtigheden, bliver det jo en teoretisk disksution hvad det sætter mindst CO2 fodspor at jeg starter bilen og kører i nærmeste bilka hvor de måske, ligger inde med de 30kg. Eller om det er at sende 30kg med en lastbil fra Berlin, som i forvejen kører turen....

Endelig så er ikke så meget i prisforskel når vi taler om 30kg, men jeg har yderligere 10.000m2 som skal sås senere og så løber det alligevel op.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leon Ø., 22. juli 2018 kl. 12.52

@Claus K Madsen Du har måske ret, troede faktisk at der var 19% tysk moms på frø, men der er vist kun 7%

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2018 kl. 13.08

Sådan.....
Så det må være mellemleddene der scorer kassen og afgifter.
Jeg skal ikke belemre jer med flere billeder af min fine græsplæne i normale tider.
Label fra mine græsfrø fra Berlin.
Ingeborg

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juli 2018 kl. 13.39

Hej Ingeborg. Den blanding indeholder kun rajgræs, så det er derfor den er billig. I hvert fald to af sorterne er oven i købet fodersorter.
Jeg siger ikke at rajgræs nødvendigvis giver en grim plæne, men den bliver lidt grovere end hvis der f.eks. var engrapgræs i.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2018 kl. 14.24

Så må jeg jo skrive ar denne blanding på vores jord giver en meget flot plæne. Vi klipper 1-2 gange i vækstsæsonen.
Ingeborg

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2018 kl. 14.50

Om ugen altså. Tørken har modnet mange græsfrø og jeg kan se at der er mange forskellige slags frø i min græsplæne.
Uanset om det måske er "tarvelige" frø jeg har købt, er de fine hos mig. Med den slags har jeg det ligesom med tøj. Et par bukser fra et ukendt mærke kan være lige så gode som er par der står Armani på. Det afhænger lidt af, hvem der har dem på, og med græsfrø hvor de skal gro?
Ingeborg

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juli 2018 kl. 15.36

Hvis du er tilfreds er alt jo godt Ingeborg. Jeg siger bare at blandingen er billig fordi den kun består af den billigste græsart. Forskelle i frøblandingerne og momsen kan m.a.o. sagtens forklare de lavere priser i har fundet i Tyskland.

Rajgræs har mange gode egenskaber. Den er slidstærk og tåler tørke bedre end de fleste. Den er også god til at etablere sig. Derfor er der så godt som altid rajgræs i en plæneblanding.

De andre arter du finder i en dyrere blanding gør f.eks. plænen mere fin, tæt eller hjælper den til at reparere skader.

Det lykkedes mig at finde nogle enkelte grønne blade i min plæne. Det er rajgræs til højre. Den anden vistnok en af hvene arterne, men hæng mig ikke op på det.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Pedersen, 22. juli 2018 kl. 23.45

Sindssygt flot have Ingeborg!

Nyt svar til emnet »Pris på græsfrø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Pris på græsfrø

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider