Forum

Hvordan undgå mos imellem fliserne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 27. juli 2018 kl. 10.15

Nu har jeg prøvet ovntørret sand imellem fliserne, alligevel endte det med mos i revnerne. Det er et stort arbejde at rense op imellem især når der er over 100 m2. Senest har jeg fyldt op med stenmel, men atter engang er jeg i færd med at fjerne mos fra fliserne. Kan se nogle foreslår at så nogle plantevækster imellem til at holde ukrudt væk, men da mine fliser især om vinteren bliver grønne af alger, ønsker jeg mig kun en stærk fuge hvor mos ikke kan få fat.
Er der nogen gode råd til at lave en stærk fuge når jeg nu igen igen skal til at fylde op, og det må gerne være sidste gang. smiler
Tænkte selv på en blanding af måske ovntørret sand og et produkt som stolpebeton. Nogen der har erfaring med lignende?
Mvh. Peter

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juli 2018 kl. 10.37

Mos har ikke behov for "jord" da de ingen rødder har. Jeg kan ikke se hvorfor en "stærk fuge" skulle hjælpe dig. Hvis du primært har mos i fugerne, er det så ikke fordi det er der du har det bedste miljø (højere fugtighed) til dine mosser?

Jeg elsker mosser og finder dem langt smukkere end beton og fjerner dem kun af nød, f.eks. hvis der bliver for glat på en trappe eller en flisegang.

Hvis du vil holde fugerne rene, må du feje dem hyppigt - tror aldrig du slipper af med dem i urørte fuger eller andre områder, hvor der er gode vækstbetingelser. Ikke uden en jævnlig indsats af én eller anden art - den "arbejdsfri" have findes ikke :)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. juli 2018 kl. 11.04

@Tom

Jo, den arbejdsfri have findes - blot man asfalterer den og ikke har træer der smider blade. ;)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juli 2018 kl. 12.21

@Ayoe

Er det så en have? :)

Det kan være svært at finde vegetativt mos lige nu må jeg konstatere i min have - desværre! Har ikke oplevet noget lignende før - eksplosivt tørt...

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juli 2018 kl. 14.21

Det er min erfaring at mos etablerer sig der, hvor der bare er den mindste smule jord, og det kommer der jo løbende med blæst og færdsel på fliser. Du kan vælge at feje regelmæssigt, højtrykspule med tilhørende svineri og efterfølgende fejning med stenmel.
At lade mos gro ud over fliserne er ingen god ide og det er nok heller ikke det look du efterspørger.
For 3 uger siden har vi for 2. Gang efter 12 år renset fugernei vores indkørsel op og har efterfølgende fejet stenmel ned i fugerne.
Det kommer jo også andre på, hvor dybe fugerne er, hvilken metode, der egner sig bedst.
Ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juli 2018 kl. 16.28

Vi var 2 om at kradse 45 kvadratmeter fri i løbet af 2 timer.
Jeg mener højtrykspuling i stedet for opkradsning og løbende vedligehold med fejning.
Ingeborg

6 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Frederik S., 14. september 2018 kl. 14.26

Slettet af administrator 16. september 2018 kl. 13.54.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. september 2018 kl. 14.36

Vi bruger ikke gift her.
Kemiske midler nedbryder fliserne, så det er en rigtig dårlig idé med sådan et link.

Fra redaktøren: Lars svarer på et indlæg ovenfor, hvor der blev anbefalet fliserens. Indlægget blev slettet, da en af reglerne for forummet, som Lars ganske rigtigt påpeger, er, at man ikke anbefaler brug af gift.

Redigeret af administrator 16. september 2018 kl. 13.57.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 14. september 2018 kl. 15.25

Jeg har nu krasset alle fugerne op over 100 km2 ene mand efterfølgende brugt støvsugeren til at få skidtet væk, heriblandt naboernes frø fra birketræerne. Der er fejet stenmel i og efterfølgende imprægneret mod alger, hvilket jeg synes gør fugerne lidt mere fejefaste. Det er virkelig ikke et arbejde jeg ønsker at gentage.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. september 2018 kl. 16.34

100 km2 ene mand det må så sandelig være noget der ligner et sisyfos arbejde ............................

Nyt svar til emnet »Hvordan undgå mos imellem fliserne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan undgå mos imellem fliserne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider