Forum

Hvilken natskygge?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 5. august 2018 kl. 9.20

Billedet er af en plante der ønskes identificeret. Den er blevet 2m. høj i denne sommer og er ikke plantet af ejeren. Efter blomsten at dømme, gætter jeg selv på en art natskygge, - men er det mon rigtigt?

Tak på forhånd for Jeres bud
Vh. James

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 22. august 2018 kl. 15.52

Jeg er kommet lidt nærmere ... det ér en natskygge af en slags, - sikkert en Solanum laciniatum - Kænguru Æble. Men hvordan er den dog kommet tilstede i haven?
Er der nogen, der kender planten?
Det er vel næppe en fugl, der er kommet fra Australien, som har lagt en klat med et frø ...!? ;)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. august 2018 kl. 16.59

Well, det kan sagtens være en fugl eller et andet dyr der er kommet med den. Men det kan altså godt være fra en anden have eller fra en fuglefoderblanding (om end det i såfald vil være en noget speciel foderblanding).

Jeg tør ikke sætte navn på, for det kender jeg simpelthen natskyggefamillien for dårligt til. Den regnes normalt ikke for at have ret let ved at formere sig her i landet og dermed for en ikke-invasiv art, men er dog fundet ihvertfald en enkelt gang i 2016 (kan ikke finde hvor) - hvis det er kænguruæble. ;)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. august 2018 kl. 17.37

Bittersød natskygge , en ukrudt som sår sig selv villigt...........

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. august 2018 kl. 20.34

Enig i Kænguruæble. Blomsterne er ikke kartoffelblomst-agtige nok til at være bittersød natskygge og bladene på bittersød natskygge er ægformede og små og slet ikke fligede.

Fugleognatur har et faktaark vedr planten, hvor fundstederne er angivet på et kort. Hvis du bor i nærheden af et af disse kan frøet til din plante måske være spredt derfra www.fugleognatur.dk/artintro.asp?ID=15997

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. august 2018 kl. 20.49

Enig i, at det ikke er bittersød natskygge.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. august 2018 kl. 9.56

Blomsten ligner absolut bittersød natskygge , er der flere planter på billedet..........

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 23. august 2018 kl. 13.10

Hej Svend. Ja, der er mange natskygger med blomster, der ligner hinanden ret meget, - det karakteristiske ved Kænguru Æble er dog de ganske lange fligede blade.
Nej, ud over rosen ved muren, så er det kun Kænguruen der er på fotoet.
Tak Vibeke, jeg har lige været inde og kigge, - men det er en RET fåtallig indberettet plante. Én nord for Svendborg i 2009 og én i Kbh. i 2011 :)
Sååååe, hvor den kommer fra, er stadig et mysterium, - men sjovt at en SÅ sjælden plante dukker uventet op.

Nyt svar til emnet »Hvilken natskygge?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken natskygge?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider