Forum

Kartofler mod skvalderkål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Syreen, 26. april 2005 kl. 20.58

Jeg har hørt, at man kan udrydde skvalderkål ved at plante kartofler. Er det rigtigt? Det er jo lidt pænere end sort plastic.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 27. april 2005 kl. 18.15

Du kan også så græs i det stykke, som er fyldt med skvalderkål og så slå det hver uge det næste år. Det reducerer skvalderkålene gevaldigt. Hvis du vil lave bede, så anlæg dem inde i græsplænen, så du kan slå rundt om bedene. Og skift endelig jorden ud der hvor du vil have bede. Bruger du det samme jord, er du helt sikker på at der kommer skvalderkål igen. Vores have var helt dækket med skvalderkål, så vi har puttet filt i bunden af bedene, inden vi puttede nyt jord i hullet. Vi havde nogle stauder, som vi gerne ville beholde og der vaskede vi jorden af rødderne og systematisk rensede dem for skvalderkålrødder. De er forholdsvis nemme at kende: De er helt hvide.

Resten af stauderne blev kasseret med hård hånd.

Det er et hestearbejde at blive fri for skvalderkål, men der er vist ikke andet at gøre end at blive ved og ved og ved med at hakke hovedet af dem, indtil de til sidst opgiver ævret :-)
Jeg har også hørt at man kan vande med vejsalt, men det har jeg ikke prøvet. Er der nogen, der har erfaring med det? Det skader vel også de planter, som man gerne vil beholde?

Nyt svar til emnet »Kartofler mod skvalderkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kartofler mod skvalderkål

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider