Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2018 kl. 9.16
Denne tråd handler i videste forstand også om økologi.
Jeg håber at alle har bemærket at valgplakater ikke længere fremstilles af genbrugspapir, men af plastik. I betragtning af den store mængde valgplakater ….. jeg talte 67 på en strækning af knap 200 m i den lille flække jeg bor i, op til 3-4 plakater ovenpå hinanden.
Jeg forstår ikke mængden af plastik, når nu den skal nedbringes på verdensplan. Desuden er der nok nærmere distraherende i trafikken. Hvem kan læse 3 plakater, der hænger over hinanden. Det er økologisk uansvarligt med al den plastik på landsplan. Hvordan destrueres plakaterne og de hundredtusinder plastikstrips, som klippes af?
Jeg kunne tænke mig at der blev stillet et borgerforslag om dette emne, men jeg magter det ikke selv, fordi man også skal komme med stillere.
Er der nogen i dette økologiske forum som vil tage bolden op?
Ingeborg
Skrevet af: Anne Demant, 21. august 2018 kl. 20.38
Jeg vil ikke, jeg er ked af de haleaber der skal stemmes på. De skifter bare parti og i øvrigt er politikerne årsag til at jeg har en plasticplombe i den ene kindtand. Den kan så afgive tilpas meget plast hver gang jeg spiser, drikker, snorker eller bare mundvandet løber.
Politikerne sviner utroligt meget; store ministerbiler der hver især sviner mere end en dieseltraktor, privatfly for bare at vrisse over noget. Hvis de så i lighed med kongehuset kunne proppe alle ind i en bus, som vi så det ved bisættelsen af Prins Henrik, men nej.
De er fløjtende ligeglade, hvor meget de sviner, og borgerforslag de har behandlet, er ikke blevet, -og bliver det næppe heller i fremtiden-, vedtaget, fordi borgerforslag er en narresut.
men det er bare min mening.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. august 2018 kl. 21.30
Hvis det hører hjemme i Økologisk Haveforum at diskutere valgplakater, så kan vi vel også godt diskutere om jeg bør købe akylatbenzin til min motorcykel, eller om jeg blot skal tanke alm. blyfri oktan 95.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2018 kl. 19.01
@Gert
Du har da delvis :-) ret, men valgplakaterne af plastik berører jo os allesammen og de burde være lavet af genbrugsmaterialeaf miljøhensyn. Genbrugsbenzin ville også være skønt i stedet for det, som stinker og også generer os allesammen. :-)
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. august 2018 kl. 8.22
baggrunden er måske at ingeborg godt kan lide at se sine forskellige meninger på tryk uanset om det hører hjemme - men det må jo være op til admin. om det skal tolereres
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2018 kl. 8.28
Det handlede nu mest om at stille et borgerforslag om miljøforurening og hertil kræves der nogle stillere. Hvor finder jeg dem, om ikke i et forum, der går ind for økologisk bæredygtighed ikke kun ved havedyrkning?
Ingeborg
Skrevet af: Jakob B., 23. august 2018 kl. 9.31
Hvis det er tilladt at stille dumme spørgsmål og være uenig, så kan jeg ikke se, hvad der skulle være i vejen med dette emne til en fri debat i et økologisk forum.
Men jeg ved ikke, hvad det er for et valg.?
Jeg ved heller ikke, om alle partier har samme politik for deres plakaters udformning og ophængning.?
Hvis man undersøger de forskellige partier, så kan det måske netop hjælpe med at afklare, hvilke partier man skal stemme på, hvis man ønsker mindre plastikgriseri i fremtiden.
Måske det kan give en god effekt at tage billeder af de standere, hvor plakater hænger ovenpå hinanden, så man kan se hvilke partier, der er de største miljøgrise i valgkampen.?
Jeg mener nok også, at valgplakater er mere en indikation på plastiksvineri end den primære sag, som bør bekæmpes.
Hvis man har fokus på at bekæmpe plastik, så bør man kigge i partiprogrammerne og se, hvem der vil gøre mest på de store områder, som virkelig ødelægger økosystemet. Valgplakaterne bliver jo nok brændt og ender dermed med at blive en meget lille miljøsynder i forhold til mange andre, som er langt mere betydelige.
Men bliver forslaget f.eks. udvidet til et krav om forbud imod ALLE slags reklamer, så vil det være noget, der kan batte i en meget større skala og gavne på flere fronter.
Skrevet af: Iben H., 23. august 2018 kl. 9.55
Plastik kan jo genanvendes, og der er faktisk nogle kommuner, der har lavet et system til at genanvende valgplakaterne:
sn.dk/Holbaek-KV17/Holbaek-i-front-med-genbrug-af-valgplakater/artikel/703068
rudersdal.lokalavisen.dk/nyheder/2017-12-06/-9-ton-valgplakater-bliver-genbrugt-951221.html
Ang. plastikstrips til ophængning af plakaterne, så ved jeg, at nogle kandidater fra Alternativet ikke bruger strips i et forsøg på at svine mindst muligt. Jeg ved ikke, om det er alle kandidaterne, der ikke bruger strips, men partiet opfordrer deres kandidater, til at finde andre midler til at hænge plakaterne op. Måske har andre partier, der tænker på miljø og klima, samme retningslinjer.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 23. august 2018 kl. 12.23
Generelt synes jeg bare valgplakater, i det hele taget, skulle afskaffes. De er et levn fra tider, hvor de var den eneste måde at præsentere kandidater på, for folk der ikke kom til valgmøder. Det er rigeligt med politikernes portrætter på internet og tv.
Desuden, er der trafiksikkerheden. Så vidt jeg ved er reklameskilte i vejkanten stadig forbudte aht samme.
Ingen valgplakater ville gøre diskussionen om plastic eller pap overflødig.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2018 kl. 13.14
Tak Vibeke, det er præcis min mening om valgplakater. Jeg er bare så træt af at kigge på alle de smilende politikere. Det er jo helt gak i mediealderen. Jeg tror næppe at valgplakater flytter ret mange stemmer, det er rent ressourcespild.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2018 kl. 13.29
De flytter overhovedet ingen stemmer. Ofte er det i øvrigt kun et partibogstav, der står og hvis der står mere, er det med så små bogstaver, at man ikke ser det - man prøver jo heller ikke!
Nogle af de tre plakater i samme lysmast er ofte ens!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.