Forum

En ny stor svamp i plænen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2018 kl. 23.45

Jeg har ikke tidligere set denne svamp i haven. Den er ca. 10 cm høj og foden/stammen …. eller hvad det hedder…. er ca. 2,5 cm Ø.
Den er ret karakteristisk med svøbet under hatten og de ru plamager ovenpå. Er den almindelig andre steder og hvad er navnet?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. august 2018 kl. 0.05

Måske rødmende fluesvamp.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2018 kl. 8.57

@Claus K. Madsen
Jeg har kigget på billeder af rødmende fluesvamp, og det er det......sandsynligvis. Underligt at den kan spises, når den nu har det “halvfarlige” navn. Jeg skal nu ikke nyde noget! En skam at jeg ikke tog billedet på dens voksested, men der kom en plæneklipper i vejen. Utroligt med de svampe, hvor hurtigt de kommer op.
Tak for svaret
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. august 2018 kl. 10.15

Ja, navnet kommer jo af slægtskabet med de giftige fluesvampe og jeg vil heller ikke anbefale den som spisesvamp på grund af risikoen for forveksling.
Alligevel kan du jo prøve at skære lidt i den. Så skulle den rødme på snitfladen.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2018 kl. 11.16

Nu har jeg fisket svampen op af komposten og ganske rigtigt, den rødmer! Fin observation Claus, tak
Ingeborg

Nyt svar til emnet »En ny stor svamp i plænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > En ny stor svamp i plænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider