Forum

Gelé

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. august 2018 kl. 9.55

I mange år har vi lavet gelé af frugter og bær som er blevet som det skulle være. Fantastisk smag, farve og konsistens.
I år har vi købt en saftkoger og resultatet er skuffende.
Geléen bliver lettere grumset så er der nogen som ved, om gelé - lavet med saftkoger - ikke kan blive "krystalklar".

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2018 kl. 12.53

Hej Villy
Jeg må desværre skuffe dig. Gele fra saftkoger bliver altid lidt grumset. Jeg koger de hele æbler i min 10 l suppegryde uden at de går i stykker og lader dem så dryppe af i saftpose.
strikinge.blogspot.com/2012/10/blegele-med-rosenbladecitronmelisse-og.html
Men...... jeg har ikke brug for de store mængder gele, så jeg koger i saftkogeren, bruger saften herfra til saft og hælder så pulpen fra saftkogeren gennem et klæde. Det giver ikke ret meget til gele, men det kommer jo an på mængden. Jeg hsr næsten modne Filippa æbler til det brug og de gelerer meget flot.
Måske bliver det anderledes i år.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. august 2018 kl. 13.32

Jeg synes ikke gele af bær som f.eks. ribs bliver grumset, men det er rigtigt nok med æblegele og vel kernefrugter generelt. Mon ikke det kunne løses ved lige at lade æblesaften løbe gennem det filter du plejede (antager jeg) at bruge?

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 26. august 2018 kl. 14.11

Salig Kirsten Hüttemeier sagde det altid, "de er fine til saft, aldrig til gele" og det er da også min erfaring. Bevares, geleen stivner fint nok, men efter et stykke tid, er der gerne noget flydende ovenpå. Klar og gennemsigtig, det lykkedes det mig ikke at få, hverken konge, ribs eller æblegele. Så jeg bruger kun saftpose nu, loppemarkedet fik saftkogeren.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2018 kl. 14.32

Jeg er ejer af “DEN LILLE GRØNNE” Syltebog fra Tørsleff og al min viden stammer fra denne godt slidte lille bog. Ved hver af de benyttede opskrifter har jeg så klistret en gul MEMO seddel ind med egne notater om hvor mange glas der går til en portion osv.
Men i denne nyttige bog står der også at man i saftkogeren bryder pektinkæderne og man må tilsætte geleringsmiddel. Det har jeg så ikke brug for når jeg bruger pulpen i saftposenog kun anvender den til gele, spædet op med en lille smule saft. Den udvundne saft kan næsten stå af sig selv, fordi man her får den saft, som sidder under skrællen og omkring kærnehuset.
Ingeborg

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2018 kl. 14.36

@Claus K Madsen
Jeg tror ikke at en alm. Saftpose filtrerer fint nok. Jeg tror nærmest at det er de brudte pektinkæder der gør geléen grumset.
Ingeborg

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. august 2018 kl. 20.52

Jeg tror nu ikke det er pektin. Intakt eller nedbrudt, så er det opløseligt i kogende vand og vil give en klar gele. Det nærmere nogle af de uopløselige kulhydrater.
Men altså, det må vel komme an på en prøve om man kan si det fra. Umiddelbart er filtrering den forskel som springer mest i øjnene ved de to metoder.
I min lille grønne kunne jeg desværre ikke finde noget saftkogere, men den er også tudsegammel. Fra dengang hvor det var Kbh's husholdningsskole og ikke Tørsleff der udgav den...

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. august 2018 kl. 21.12

Tak for svarene. Så må vi tilbage til ostelæred.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2018 kl. 21.19

I min lille Grønne står der:
Saft af bær/frugt afkogt til saft i dampsaftkoger til gelé, må ikke tilsættes sukker ved afkogningen.
Da den afdampede saft ikke indeholder ret meget pektin, må der tilsættes et geleringsmiddel på pektinbasis, når den skal bruges til gelé.
Jeg har på tysk læst en lang videnskabelig forklaring på pektinkæder, som jeg ikke kan citere her, men der nævnes at saft til gelé kogt i gryde beregnet til gelé heller ikke kan fryses, for senere gelékogning, da pektinet også nedbrydes ved frysning.
Ingeborg

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2018 kl. 21.39

Villy, det kommer jo helt an på hvor meget gelé i har brug for. Jeg afdamper, kommer æblerne fra saftkogeren i afdrypningsposen og har stadigvæk fin gelé, nok til vores årsforbrug + gæstebud. Sidst på året, inden den nye æblehøst, bruger jeg endda den ikke spiste gelé til at søde æblegrød med (æbler i stykker, kogt i microovn og frosset). Jeg fryser omkring 25 liter æblestykker årligt.
Ingeborg

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. august 2018 kl. 11.46

Ingeborg,
Det du skriver i 8/9 fatter jeg ikke. Jeg har tit lagt hele ribs i fryseren for senere på året at koge dem og lave gele. Der er pektin nok i, så det må der da også være i saft, fra æbler o.lign?

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. august 2018 kl. 11.47

argh, der skulle stå 8/10, undskyld :)

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2018 kl. 13.47

Hej Anne. Nu stod der jo saft og ikke hele bær. Måske ligger hemmeligheden for geleringen af frosne ribs i kærnerne?
Ingeborg

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2018 kl. 8.50

Jeg har haft gang i gele kogningen i går og brugte min 10 l suppegryde. 2 dk vand i bunden til en 3/4 fuld gryde. Æblerne er vaskede og stød og andet fjernet. Derefter delt i mindre stykker. Da jeg har masser af æbler, bruger jeg kun de fine knapt modne æbler. Mit Filippa træ er så højt at jeg kun får nedfaldne æbler. Heldigvis på en blød græsplæne.
Når æblerne brister under kogningen hælder jeg pulpen til afdrypning gennem et klæde. Det giver ikke en halv liter saft, men den kan næsten stå af sig selv.
I går hældte jeg pulpen tilbage i gryden, tilsatte 2 l kogt vand og hældte det hele tilbage til afdrypning i klædet. Nu fik jeg så noget brugbart saft i stedet for at smide pulpen ud.
Efterrationalisering: gad vide om jeg kunne gøre det nemmere i saftkogeren? Saftkogeren vand fordamper jo op i æblerne, hvorved saften bliver fortyndet tilsvarende. Derfor ved jeg at saften ikke er så velegnet til gele, medmindre man efterfølgende sier pulpen gennem et klæde. Det giver nemlig en stærk pektinholdig saft, men kun ganske lidt, som man kan hælde i saften.
Jeg er ikke meget for kunstige tilsætningsstofferne som Melatin, når det ikke er nødvendigt. Det er jo galt nok med sukkeret.
Ngeborg

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2018 kl. 11.27

@ Anne Demant ad indlæg 3
Man må ikke lægge låg eller dække varme geleglas til. Den fortættede damp lægger sig som vand ovenpå geléen.
Ingeborg

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. september 2018 kl. 20.32

Vi har nu fastslået, at saftkoger ikke duer til gelé. Nu hvor vi er vendt tilbage til si i lærred, bliver geléen som den skal være.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Clausen, 7. september 2018 kl. 21.25

Hej Willy,

Jeg har også prøvet at lave gelé med saftkoger og kunne hellere ikke få det til at blive klart. Så jeg er også gået tilbage til den gode gamle metode ;)

//Mathias
cupoconcept.dk

Nyt svar til emnet »Gelé«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gelé

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider