Forum

Hybenkerneolie

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Henriksen, 29. august 2018 kl. 7.52

Hej alle sammen.

Er der nogle af jer herinde der har erfaring med hybenkerneolie? Jeg har læst en del om de helbredsmæssige fordele ved olien, bl.a. her: castorolie.dk/hybenkerneolie/ Måske også nogle af jer ved hvornår det er bedst at høste?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. august 2018 kl. 10.48

Det er nemmest at få kernerne ud, når hyben er moden og stadig fast. Og det er nu (måske for lidt siden).
Så kan du også bruge frugtkødet til marmelade.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. august 2018 kl. 12.19

Må indrømme, at dette opslag får mine nakkehår til at rejse sig - som i skjult reklame. :(

Kan ikke se, hvorfor der overhovedet behøves et link for at fortælle om "hvor godt det er".... og så først til sidst et spørgsmål? Og så er det en næsten nyoprettet profil.

Jeg vil dog overlade det til andre, at vurdere om det er et ok opslag - til trods for at Thomas ikke har læst eller måske bevidst overset reglerne for opslag og link herinde.

Og jeg undskylder til Thomas, hvis jeg er forkert på den - men vi har store problemer med folk, der ikke vil betale for deres reklame. :-/

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. august 2018 kl. 17.23

Undskyld Ayoe hvorfor mener du at et par studerende, der har lavet et indlæg, er reklame fordi de henviser til en artikel om hybenkerneolie, jeg er glad for at blive henvist til sådan en positiv side om sundhed. Henry G.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. august 2018 kl. 19.16

Mine nakkehår rejser sig ikke ligefrem, men det er da rimeligt åbenlyst at indlægget kun har til formål at skabe trafik til den side der linkes til.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. august 2018 kl. 20.32

Helt klart seo-spam, Ayoe.
Hjemmesiden er pudsigt nok helt ny - april 2018 :)

Hvorfor ikke bruge det danske produkt HybenVital?
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4655903/

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. august 2018 kl. 8.58

@Henry

Som du kan se, så er jeg ikke den eneste der mener, at det er på grænsen til (eller måske overskredet) reklame. Der STÅR i reglerne, at link og henvisning til produkter ER et no-go! Og jeg tolker det specielt sådan i et start-opslag.

At vi andre brugere så ind imellem kan linke til et firma, for at kunne hjælpe med et specifikt spørgsmål, er en lidt anden sag.

Og endelig - hvis vi skal beholde vores side og ikke ligefrem betale brugerpenge eller druknes i spamreklame, så skal Praktisk Økologi have betaling fra dem, som forsøger at tjene penge på os, uden selv at betale. :(

Iøvrigt, ville du selv fortælle om/linke til et specifikt produkt, hvis du ellers kun fortæller om de "positive" sider ved det? Eller ville du skrive generelt om det, uden at linke til det?

Mvh. Ayoe ;)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. august 2018 kl. 9.33

Jeg kan iøvrigt også fortælle en del om sunde produkter, som har div. gavnlige effekter på helbredet.

Vi kan starte med rødkløver-extrakt, som hjælper kvinder med overgangsalder og alle med beskyttelse mod afkalkning. Negativt: østrogene egenskaber

Mælkebøtteextrakt virker fordøjelsesfremmende, hjælper på gigt/ømme muskler, forebygger og afhjælper væskeophobning, antiinflamatorisk, mod galdesten og ind imellem god til visse eksemer.
Negativt: kan påvirke blodsukker, kan indeholde lithium, mulige allergener samt nogle andre ting - men det kommer hovedsageligt an på tilberedningsformen.

Moringa oleifera: blade/thé/olie indeholder rigtig mange vitaminer, proteiner og antioxidanter, hjælper med at stabilisere sukkersyge, blodtrykssænkende, antiinflamatorisk, kolesterolsænkende, beskytter mod arsenforgiftning.
Negativt: kan give hudirritation, maveproblemer og sjældent hjerte-kar-problemer. Gravide anbefales at undgå det. Men alle bivirkninger kommer an på tilberedning, styrke og brugsmetode.

Oveni, kan Moringa bruges som tilskudsfoder til dyr og som gødning til økohaven - men det er dyrt herhjemme. ;)

Så kan man selv søge på yderligere oplysninger på alle de ovennævnte planter.

God jagt. ;)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Henriksen, 30. august 2018 kl. 11.18

Tak for feedback. Kan frugtkødet blive for modent? Jeg har høstet omkring 1 kilo hyben men mange af dem er bløde i kødet. Betyder det mon noget i forhold til marmeladen? Skal kødet være mere fast? Der er desuden gået orm i nogle af hybene, men det er vel næppe til nogen skade for kvaliteten/smagen af marmeladen?

P.S. jeg henviste til en side som jeg fandt pålidelig på grund af deres gode videnskabelige kilder til deres indhold. Ville bare eksemplificere grunden for min interesse for hyben i mit indlæg.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. august 2018 kl. 15.07

Når frugtkødet er blødt, er det vanskeligere at få kernerne ud. Ellers har det næppe den store betydning.
Hvordan får du lavet olie af kernerne?

Nyt svar til emnet »Hybenkerneolie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hybenkerneolie

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider