Forum

Tidligere modne æbler i år

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. august 2018 kl. 9.58

Fra min seng kan jeg følge årets gang i en lille del af haven. Især æbletræet fortæller hvilken måned vi er i.
Træet er et 50 år gammelt lav og mosbegroet træ, som er alt for stort til at æblerne kan plukkes. Jeg får altså kun nedfaldsfrugt, der må bearbejdes straks.
Dog kan jeg gemme et par kasser til fuglenes vintermad.
I år er æblerne dog modne allerede nu, så der bliver nok ingen til fuglene, idet de vil rådne i den temperatur vi har nu.
Hvordan ser det ud med jeres æbler?
Mit Filippa træ har både kræftknuder, monilla og meget andet, men giver alligevel nok til æblegrød, gele og ikke mindst Camilla Plums fantastiske æblemarmelade og æblebåde til et helt års æblekager.
Hvad kan jeg gøre for at redde lidt til fuglene?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. august 2018 kl. 9.59

Udsigten til mit æbletræ

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 29. august 2018 kl. 12.53

Ja, æblerne er ret fine i år, der er mange, de er flotte med farver, og de smager godt.
Sommeræblerne (fx. Discovery, Guldborg, Rød Ananas) er allerede modne og spiselige.
Og specielt et træ, som jeg selv såede fra en kærne for en del år siden, fik i år mange, fine og velsmagende æbler som var modne allerede i sidste halvdel af juli måned. Normalt bliver æblerne fra dette træ modne før alle de andre sommeræbler, men det var altså meget tidligt i år. (Det er vist nok en krydsning to sommeræbler - et ukendt, som kernen kommer fra (måske Drejæble) og sandsynligvis Discovery.)

Nyt svar til emnet »Tidligere modne æbler i år«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tidligere modne æbler i år

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider